De COMMV-winnaars the day after: een hype begint intern

Janneke Eigeman en Chris Janssen 29-1-2016 16:14
Categorieën: Blogs
Janneke Eigeman van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging werd gisteren uitgeroepen tot Communicatievrouw van 2015. Chris Janssen, Communicatiestrateeg bij Q&A | Communicatie en verantwoordelijk voor de Social media strategie bij #SAIL2015, ging met de titel Communicatietalent van het jaar 2015 naar huis. Wij spraken de dag na de uitreiking met de winnaars.

Gefeliciteerd Janneke! Blij dat je gewonnen hebt?
‘Ja! Ik was al heel blij dat ik in de finale stond en was ook echt tevreden geweest met plek twee of drie, maar toen ik gisteren mijn naam hoorde was ik wel heel erg trots. Het raakt je toch dat je waardering krijgt voor je werk.

Je wint de prijs o.a. vanwege je verbetering van het imago van de jagersvereniging. Was dit lastig?
‘Ik geloofde in het verhaal van de jager, dat wij als maatschappij daar de vruchten van plukken. De meeste Nederlanders weten niet waarom een jager jaagt en hoe hij dat doet. Dat is ook niet vreemd, de cultuur bij de jagersvereniging was ook heel gesloten. ‘Vertel maar niet dat je jaagt’ was het credo. De communicatie is nu volledig anders. Transparantie is het sleutelwoord in alles: we laten zien wie jagers zijn, wat ze doen en hoe ze werken. Een jager doet ook zoveel voor de verkeersveiligheid en het natuuronderhoud. Ze draaien daarin zelfs piket, wist je dat?’

Nee, dat wist ik niet. Maar mooie successen! Wat ga je doen met titel? Ga je het vak promoten?
‘Ik ben sowieso een jaar ambassadeur van Logeion, waar ik heel veel zin in heb. Daarnaast heb ik sinds ik in de finale stond al meerdere verzoeken om mijn verhaal en kennis te delen. Zo was ik vanochtend nog op Radio 1. Wat ik sowieso belangrijk vind is om aan de maatschappij, maar ook zeker aan de pers te vragen om niet te snel iets op een bepaalde manier te interpreteren, maar altijd eerst meer vragen te stellen. Of ik een avond wil verzorgen binnen jullie Babbage Academy? Ja doen we, superleuk!’

In Naturalis Biodiversity Center in Leiden werd donderdagavond ook het CommunicatieTalent 2015 verkozen. Deze prijs voor aanstormende talenten tot en met 30 jaar werd gewonnen door Chris Janssen (24), Social Media strateeg van #SAIL2015.

Chris, jarig en CommunicatieTalent in één week. Van harte!
‘Ja, door de voorbereidingen voor gisteren had ik mijn verjaardag even uitgesteld, maar gisteren als nog goed gevierd. Dubbel gevierd haha.’

Wat was de doelstelling van #SAIL2015?
‘Toen ik begon was de boodschap vanuit SAIL heel helder: het moest de grootste Social Media SAIL ooit worden. Ik ben toen gaan kijken naar andere events. Vooral van het WK Hockey heb ik veel geleerd. Het is belangrijk om een goeie tijdlijn te hebben, van informeren, enthousiasmeren tot in de laatste weken het aanzetten om SAIL te bezoeken. Ik had nooit zo’n groot project gedaan, ik wist dat ik kon leren van andere succesvolle evenementen.’

En toen van start met een klein team en weinig budget. Een uitdaging.
‘In het begin werkten we met z'n tweeën en op den duur met vier á vijf mensen op Communicatie. Toen ik bij de directie van SAIL kwam en zei dat als we het grootste Social Media SAIL wilden worden, ik een redactie van 75 man nodig had, zeiden ze: Euhm Chris, wat denk je zelf? Ik heb toen een oproep gedaan via Social Media en wat er toen gebeurde heeft me enorm verrast. Binnen no time melden zich honderden mensen en konden we de redactie van 75 bewezen krachten samenstellen. De grootste les die ik heb geleerd is dat als je zo'n redactie vrijheid geeft, dat de beste content oplevert. Aan de achterkant moet je dan alle uitingen wel met militaire precisie toetsen aan de visie van je evenement.'

Zelfs Enzo Knol werd enthousiast!
‘Ja dat was wel echt de kers op de taart. We wilden nieuwe doelgroepen aan SAIL verbinden en hij heeft een bereik van 2 miljoen onder jongeren, dat is bizar. Ik wist dat we moesten bloggen en vloggen en wilde de lat hoog leggen. Er werd soms best lacherig overgedaan toen ik zei dat ik Enzo wilde strikken. Maar hij vond het hartstikke leuk! Hij krijgt ook hele interessante content op deze manier natuurlijk.’

En nu ben je CommunicatieTalent 2015. Ga jij ook het vak promoten?
‘Ja natuurlijk. Gisteren is er zoveel op me afgekomen, ik heb er nog helemaal niet over na kunnen denken. Logeion gaat me straks bellen, komen zeker hele leuke dingen uit. Of ik ook een avond wil verzorgen binnen jullie Babbage Academy? Ja wat denk je zelf? Natuurlijk wil ik dat. Heb al een paar leuke ideeën.

Binnenkort een avond vol Communicatie met deze twee toppers bij onze Babbage Academy! Hou onze website/twitter/nieuwsbrief in de gaten!

blog_image:babbag_145407889656ab7bb0df2b6.JPG:end_blog_imageblog_image:babbag_145407844756ab79ef46233.JPG:end_blog_image

Reageer