E-mailmarketing als deel van de gehele strategie

E-mailmarketing lijkt een ondergeschoven kindje in het hele arsenaal aan marketingmiddelen. Niets is minder waar volgens Rudy Veraar , bedrijfskundige en marketingtrainer. In het webinar over geavanceerde e-mailmarketing dat hij gaf voor Babbage Company vertelt hij de fijne kneepjes van e-mailmarketing en hoe je je dat door geavanceerde technieken naar een hoger niveau kan brengen je dat geavanceerd kunt maken.  

Aandacht door focus

Al gelijk bij het begin grijpt hij de deelnemers bij de keel: telefoons uit! Rudy wil niet de schoolmeester uithangen, maar hij wil wel de volledige aandacht bij zijn verhaal. En daarmee slaat hij ook direct een bruggetje naar het onderwerp: “Als je aandacht wil krijgen, wil je mensen laten focussen op wat je te vertellen hebt. Dat wek je op door ze nieuwsgierig te maken,” volgens Rudy.

 

Persoonlijke touch

Deze ‘strenge’ opening een gekkigheidje om de toehoorders nieuwsgierig te maken naar zijn verhaal. Hetzelfde geldt voor het benaderen van jouw doelgroep. Het is belangrijk uit te zoeken wie je wil bereiken. Zodra je dat hebt uitgeplozen, kan je jouw doelgroep met jouw nieuwsbrief op de wenken bedienen. “Als mensen zich hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief, voelen ze zich aangesproken door jouw onderwerpen. Benader ze met interessante en relevante content in jouw e-mails!”, vertelt Rudy enthousiast.

E-mailmarketing moet een integraal onderdeel zijn van de online strategie. Daarbij is het belangrijk goed te omschrijven waar je als organisatie voor staat en gaat. Bepaal welke waarden belangrijk zijn. Bepaal vervolgens de doelen en focus. Zo krijg je beter in beeld wie je precies wilt bereiken. E-mailmarketing moet een integraal onderdeel zijn van de online strategie. “Het levert dan meer op, dat maakt het geavanceerd!” benadrukt de spreker.

Een ‘wow’-moment geven

Jouw doelgroep kun je omschrijven in persona’s: fictieve profielen van personen in jouw doelgroep waarin je leeftijd, geslacht, functie, gezinssamenstelling, hobby’s en andere interesses heel precies omschrijft. Als organisatie heb je misschien wel meerdere persona’s die je wil aanspreken met jouw product of dienst en het is dan ook belangrijk deze persona’s zo precies mogelijk te omschrijven. 

Door jouw doelgroep zo precies mogelijk te omschrijven, weet je wat je beoogde klant denkt en voelt, maar ook wat hij of zij wil of juist niet wil. De e-mails die je verstuurt moeten een gat bij de lezer vullen. Of zoals Rudy het verwoordt:  “Je wil een ‘wow’-moment bij je klant teweegbrengen!”
Geavanceerde e-mailmarketing is dan ook niets meer en niets minder dan het resultaat van jouw doelgroepomschrijving, al dan niet in persona’s. Als je dat gedaan hebt als organisatie, kun je heel gerichte e-mails sturen die een meerwaarde aan de klant bieden.

De psychologie van taalgebruik

Niet alleen wil je precies in kaart hebben wat jouw doelgroep zoekt aan informatie, ook op psychologisch niveau wil je naast de klant staan. Dit kan bijvoorbeeld door ‘zintuiglijk specifiek taalgebruik’. Rudy geeft het voorbeeld dat als mensen beeldend ingesteld zijn, je het beste taal kunt gebruiken die ook beeldend is. Dat sluit dan beter aan bij de belevingswereld van diegene. Iemand die juist meer op geluid is ingesteld, reageert veel sterker op het gebruik van bijvoorbeeld woorden als ‘horen’ en ‘luisteren’, dan op ‘zien’ en ‘opvolgen’.

“Koppel je informatie aan de basisbehoeften van de klant, zoals langer leven, vermijden van angst, pijn en gevaar en comfortabel leven”, vertelt Rudy. “Zo zorg je ervoor dat de motivatie en toewijding van je klant toeneemt om op jouw aanbod in te gaan”. Als je dat combineert met redenen waarom mensen kopen (bijvoorbeeld geld of tijd besparen of het vermijden van inspanning), zijn mensen sneller bereid om met jouw verhaal mee te gaan en dus actie ondernemen.

E-mails zijn gericht op tekst en dit moedigt Rudy dan ook aan. Gebruik tekst en zorg dat voor lezers direct weten wat ze aan jouw content hebben. “Lezers smullen van koppen als waarom je iets wel of niet moet doen of waarin je tips belooft hoe iets te besparen of te bereiken”, aldus Rudy. Als je daarmee een koppeling maakt naar het verleden, de toekomst, naar drijfveren en of identiteit, haal je de lezer makkelijk over om jouw e-mailcontent te lezen. Op die manier bindt je jouw klanten aan jouw verhaal en dus jouw organisatie.

Hoe verder?

De content is nu helemaal toegespitst op jouw ideale klant en mensen schrijven zich in voor jouw nieuwsbrief. Wat dan? Zorg in ieder geval dat de Call To Actions (CTA’s) duidelijk zijn en dat het er niet te veel zijn. Kweek vertrouwen met bijvoorbeeld testimonials, segmenteer je klantgroepen en wees duidelijk over hoe vaak je nieuwsbrief uitkomt. 

E-mailmarketing relevanter dan ooit

E-mailmarketing is allerminst het ondergeschoven kindje in het hele scala aan marketingmiddelen: “E-mailmarketing wordt juist weer ‘hot’”, vertelt Rudy. Door de privacy-wetgeving delen platformen steeds minder data, daarom is e-mailmarketing relevanter dan ooit: “het is dé manier om als organisatie zelf data van klanten te verzamelen!” Dat maakt zijn verhaal des te relevanter voor bedrijven en organisaties die meer van zichzelf willen laten zien.

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!