Een heel nieuw communicatievak - Vera de Witte

Vera de Witte 8-3-2017 11:11
Categorieën: Blogs

Iedere week schrijft een professional uit het vak een blog op onze website. Deze week Vera de Witte. Vera is auteur van het boek De nieuwe communicatieprofessional. In de dagelijkse praktijk is zij Directeur Communicatie
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en eigenaar van communicatiebureau CommunicatieNetwerk. Vera werkt al meer dan 15 jaar samen met Babbage Company
.

Met uitstervende en nieuwe loten aan de stam

Watskeburt?
Met de technologische ontwikkelingen en digitalisering verandert onze samenleving fundamenteel. Dat weten we wel, alleen wat de impact van al die ontwikkelingen is, daar staan we onvoldoende bij stil. We laten ons nog iedere dag verrassen door de consequenties. Goede en mooie consequenties, zoals een meegroeiende prothese bij een kind zonder onderbeen. Maar ook consequenties waardoor sectoren omvallen en bedrijven failliet gaan. Denk aan organisaties als Airbnb en Über die bestaande sectoren ontwrichten. Dat betekent dat organisaties zich zullen moeten aanpassen aan de omgeving. Niet een keer, maar continu. Met als kern adaptievermogen en flexibiliteit.

blog_image:article_babbag_148896705758bfd5915521f.png:end_blog_image
Ook het communicatievak en de communicatiefunctie in organisaties veranderen fundamenteel. Digitalisering heeft ervoor gezorgd dat organisaties onder een loep liggen, dat iedereen een platform heeft en dat vooral peers zorgen voor informatievoorziening. Daarbij is de communicatiestijl veranderd: kort, krachtig en met emoticons aan de ene kant en verhalen en beelden aan de andere kant. Neem daarbij de ontwikkeling dat de buitenwereld mee wil doen, verwacht te allen tijden met de organisatie te kunnen communiceren en dat grenzen tussen buiten en binnen hybride worden en het nieuwe communicatievak is geboren.

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Vera de Witte De nieuwe communicatieprofessional

Veranderingen in het communicatievak
In het boek De Nieuwe communicatieprofessional (Adfobooks, 2017) wordt gekeken naar de omgeving. Wat verandert er eigenlijk, welke gevolgen heeft dat voor organisaties en hoe kunnen organisaties met de veranderingen omgaan? Er wordt gekeken naar de ontwikkelingen in het communicatievak en de communicatiefunctie in organisaties. Er zullen nieuwe loten aan de communicatiestam komen, zoals gedragsbeïnvloeding, data-analyse en contentmanagement. Oude loten zullen nieuwe invullingen krijgen, zoals merkmanagement en interactiemanagement. Specialisten zullen de generalisten vervangen. En de verschillende vakdisciplines zoals marketing en communicatie zullen grotendeels in elkaar opgaan.

Sturing geven aan jouw organisatie
Feit is: het communicatievak verandert. Als we niets doen, zijn we over enkele jaren overbodig. Als we daarentegen de veranderingen vertalen naar nieuwe communicatievormen en -oplossingen waarmee we organisaties laten overleven, zo niet laten floreren, dan zijn we de succesfactor van organisaties. En geven we mede sturing aan de organisatie. Wij, communicatieprofessionals, zijn aan zet.

Vera de Witte

Ben jij als Communicatieprofessional het eens met Vera? Of heb jij een andere mening over onze toekomst? Laat je reactie hieronder achter. We zijn benieuwd!

Reageer