Professional in the Spotlights: Michelle van der Hut, Communicatiemedewerker (a.i.) bij NLWorks

“In de zoektocht zit teambuilding en organisatieprofessionalisering. Dat vind ik heel gaaf!”

Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!

Deze keer in the spotlights: Professional in the Spotlights: Michelle van der Hut, Communicatiemedewerker (a.i.) bij NLWorks

Michelle in een notendop

“Na mijn opleiding Communicatie ben ik gestart bij een drukkerij en daarna heb ik gewerkt bij de ANWB. Daar heb ik me op verschillende aspecten van het communicatievak gericht, om uiteindelijk mijn focus op social media te leggen. Dat doe ik nu ook de laatste drie jaar voor mezelf en help daar heel uiteenlopende opdrachtgevers mee. Ik vind het mooi als de inzet van social media écht bijdraagt aan de communicatie van een organisatie.

Afgelopen maanden heb ik NLWorks geholpen met de inzet van communicatie. NLWorks verbindt bedrijven en publieke instellingen met elkaar voor duurzame internationale samenwerking. Ik help hen met het maken van een stakeholderanalyse, met de huisstijl en het opstellen van een brand manual. NLWorks heeft behoefte meer gestructureerd en meer strategisch te communiceren, daar helpt dit bij.”

 

De basis, ook voor social media

“Bij NLWorks ben ik niet direct met social media bezig, maar ik leg wel de basis daarvoor. Stakeholderanalyse gaat natuurlijk over het in kaart brengen met wie wij willen communiceren en welke boodschappen daarbij belangrijk zijn. Huisstijl is een essentieel basiselement voor de vorm die we aan onze communicatie willen geven. Zo werken we langzaam toe naar een contentkalender en social media zal daar natuurlijk een onderdeel van zijn.”

“Babbage Company dacht dat deze opdracht bij mij zou passen en daar hadden ze gelijk in”

De rol van Babbage Company

“Dit is de eerste opdracht die ik via jullie gevonden heb. Fleur benaderde mij voor deze functie en ik had met haar een heel goede klik. Op dat moment werkte ik nog bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) en ik was op dat moment nog niet concreet bezig met een vervolgopdracht.  Door het enthousiasme van Fleur heeft ze ook mijn nieuwsgierigheid naar dit project gewekt.  Zij dacht dat deze opdracht echt bij mij zou passen en daar heeft ze gelijk in gehad.”

 

Uitvoerend en strategisch

“Deze opdracht bij NLWorks is mij inderdaad op mijn lijf geschreven: ik pak zaken praktisch aan en houd ervan uitvoerend bezig te zijn. Tegelijkertijd houd ik mij graag bezig met de strategische kant van communicatie. Zowel dat uitvoerende als dat strategische zitten in deze opdracht. Handen uit de mouwen en zo de organisatie helpen op een hoger plan te komen qua communicatie.”

 

Nuances vastleggen

“Wil je dat bereiken, moet je soms kritische vragen stellen. Alleen dan kom je te weten of iedereen in het team hetzelfde doel nastreeft. Want iedereen is anders en legt dus ook andere nuances in zijn werk. Door met elkaar hierover het gesprek aan te gaan worden de verschillen in opvatting helder. En vandaar uit kun je gezamenlijk, als team, tot een stap voorwaarts maken, bijvoorbeeld in communicatieinzet zoals bij NLWorks.”

 

Iedere stakeholder een eigen benadering

“NLWorks houdt zich bezig met het verbinden van publieke en private partijen, dat zijn verschillende soorten contacten die allemaal een eigen communicatie-aanpak nodig hebben. Qua stakeholderanalyse dus erg interessant, maar ook complex: in welke taal moet je bijvoorbeeld communiceren? En is het beeld passend voor de verschillende groepen? In principe is de voertaal Engels, maar veel van de communicatie die tot nu is ontwikkeld is nog in het Nederlands. De website is wel vertaald, maar er staan video’s op die nog in het Nederlands zijn. We moeten onderzoeken of er behoefte is aan vertalingen.”

 

Alles op papier zetten

“In het maken van die stakeholdersanalyse kwam ik erachter dat mijn collega’s wel een idee hadden wie onze stakeholders zijn en hoe we hen moeten bereiken. Die kennis stond alleen niet op papier. In één op één sessies met mijn directe collega’s ben ik op gaan schrijven wat volgens die persoon belangrijke stakeholders zijn en hoe we die het beste kunnen bereiken. Het vergt best veel van iedereen, maar in die zoektocht zit ook een stukje teambuilding en organisatieprofessionalisering. Dat vind ik heel gaaf!”

 

Kleine stapjes

“In deze opdracht bij NLWorks heb ik gemerkt dat het helpt om kleine tussenstappen te maken.  Ik had die stakeholderanalyse in drie of vier stappen kunnen doen, maar dan had de organisatie niet het resultaat gekregen waar ze iets aan hebben. Met kleine stapjes kom je eerder tot succes en succes maakt iedereen blij. Het team heeft de gelegenheid gehad om mee te ontwikkelen waardoor er ook meer draagvlak voor het eindresultaat ontstaat. Dat maakt het voor mij heel leuk om te doen.”

Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar een mooie next step . Solliciteer nu!
In de serie Professional in the Spotlights hebben we vele verhalen. Leer bijvoorbeeld over de opdracht van Jeroen Duijvestijn bij de Belastingdienst of check het verhaal van René Teuwen, die werkte bij Bazalt Groep.

Interested in working together?

Don't you have an account yet?
Create one instantly!

Sign up!