Professional in the Spotlights: Neeltje van Urk, Senior Communicatieadviseur (a.i.) bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)

"Je leert op een heel ander niveau hoe besluitvormingsprocessen tot stand komen en welke belangen spelen."

Al ruim 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing- , communicatie,- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior en senior professionals de passende opdrachten/projecten/functies.  Dat zijn zowel interim-professionals (als zzp-er of via project- detachering), onze eigen pool Babbage-projectprofessionals (in vaste dienst werken voor verschillende werkgevers) en professionals op zoek naar een nieuwe vaste uitdaging. We stellen je graag een aantal van hen voor!

 Hoi Neeltje! Kun je ons vertellen hoe je in de communicatie bent beland?

"Sinds de middelbare school wil ik mij bezighouden met communicatie. Oorspronkelijk had ik mij ingeschreven bij de School voor Journalistiek, maar daar werd ik niet aangenomen. Ik ben me toen gaan oriënteren op Communicatiewetenschappen. Om toentertijd Communicatiewetenschappen te kunnen studeren, moest je eerst een propedeuse van een sociale studie hebben omdat je dan ook statistiek en onderzoek als vakken had. Ik heb toen eerst een jaar Culturele Antropologie gedaan.

Tijdens mijn studie ben ik stage gaan lopen bij de persdienst van de Nederlandse Spoorwegen. Bij één van de dochterbedrijven heb ik blijkbaar een goede indruk gemaakt: zij belden mij op een gegeven moment op met de vraag of ik bij hen wilde komen werken. Het maakte niet uit dat ik mijn scriptie nog moest inleveren. Dat bedrijf had nog nooit iets gedaan met communicatie. Ik mocht daar alles uitproberen en heb veel geleerd. Toen ik daar wegging, was er een echte communicatieafdeling."

Je werkt nu bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Wat doe je daar precies? 

"Samen met een aantal collega's ben ik verantwoordelijk voor de communicatie rondom een nieuw vaccinatieprogramma dat in het najaar van 2020 geïntroduceerd gaat worden voor mensen van 70 jaar en ouder. Het betreft een vaccinatie tegen pneumokokken, daar kun je bijvoorbeeld een longontsteking van krijgen, maar ook een hersenvliesontsteking of bloedvergiftiging. Het is voor Nederland een nieuw vaccinatieprogramma."

Wat spreekt je aan in het werk voor het RIVM?

"Het RIVM behandelt thema's die te maken hebben met alles om ons heen en dat maakt het een heel breed werkgebied. Dat vind ik interessant. Het is ook voor het eerst dat ik zo'n landelijk project doe. Ik heb bijvoorbeeld contact met het hoofdkantoor van de GGD, met de Ouderenbond in Nederland, dat is allemaal heel interessant. Je leert op een heel ander niveau hoe besluitvormingsprocessen tot stand komen en welke belangen spelen."

Wat is de invloed van corona op jouw werk?

"Een aantal collega's van mij zitten dedicated op corona en dat merk je wel. Die zijn zo druk dat er nauwelijks tijd is om andere vragen te behandelen of deel te nemen aan overleg buiten corona. In mijn projectteam zit iemand die ook in het Outbreak Management Team zit. Dat is interessant. Ik hoor uit de eerste hand hoe dingen lopen. Het is boeiend om te horen hoe dat allemaal gaat. Met 'mijn' vaccinatieprogramma in het achterhoofd, roept het ook vragen op: bijvoorbeeld of deze ouderen wel gevaccineerd kunnen worden bij de huisarts en hoe we ervoor kunnen zorgen dat die anderhalve meter daar gewaarborgd is. Het gaat om een hele kwetsbare doelgroep."

Het contact met Babbage Company is heel prettig, het gaat om het persoonlijke contact."

Wat zijn jouw ervaringen met Babbage Company?

"Zeker de laatste jaren heeft Babbage Company me diverse opdrachten bezorgd. Het contact met o.a. Carina is heel prettig, dus voor mij is dat alle reden om weer voor Babbage te kiezen. Dat persoonlijke contact met Babbage is voor mij heel belangrijk."

Heb je een advies wat je aan andere marketing- en communicatieprofessionals wil meegeven?

"Ik krijg vaak terug dat ik echt betrokken ben in een project. Dat ik verder kijk dan mijn eigen werkterrein. Dat zou ik mee willen geven. Ik denk dat je je daarmee kut onderscheiden. Ik vroeg bijvoorbeeld een collega om toelichting, waarop zij antwoordde: 'je moet niet alles willen snappen'. Dus ik zei tegen haar: 'als ik het niet snap, kan ik ook niet uitleggen wáárom we iets doen."

Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar een mooie next step. Solliciteer nu!
In de serie Professionals in the Spotlights hebben we vele verhalen. Lees bijvoorbeeld over de carrière van media-analist Annemiek Stuurman

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!

Babbage Company gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.