PubCom20: Niet de polen bestrijden, maar het midden versterken

Pubcom20, het nationale congres over publieke communicatie georganiseerd door beroepsorganisatie Logeion, stond dit jaar helemaal in het teken van de verdeling in de wereld en de vraag hoe wij dit als communicatieprofessionals kunnen oplossen. Complottheorieën, anti-vaxxers, corona-opstanden, haataanslagen – de onderwerpen van het online pubcomcongres waren – helemaal volgens de tijdgeest – actueel maar ernstig. Een creeping crisis, zo noemde keynote speaker Bart Brandsma het. In verschillende breakout-sessies kwam naar voren dat dat leidt tot zowel de inzet van hele nieuwe (thuisgemaakte filmpjes op TikTok) als ooit verouderd verklaarde methodieken (‘zullen we ze maar en bewonersbrief sturen als een bijeenkomst onmogelijk is’). En met een virtual realityborrel sloot dit online event in stijl af!

Geen eenvoudige vraagstukken, en dat alle bezoekers fysiek gescheiden waren laat goed de huidige tijd zien: op afstand - maar toch samen. De vorm van het congres leende zich in ieder geval heel goed om in gesprek te gaan over het onderwerp. Naast de plenaire sessies werd de groep toehoorders opgedeeld in van tevoren gekozen kleinere break-outsessies. Om dit nog verder te versterken werd iedereen willekeurig bij een groepje ingedeeld, om te sparren over een stelling. Een goede manier om verschillende standpunten over het onderwerp te horen en om je eigen netwerk uit te breiden!


Het midden versterken
Keynote speaker Bart Brandsma (filosoof en expert op het vlak van polarisatie) benadrukte het belang van communicatie bij verdeling en hield een pleidooi voor het midden: ‘het vraagstuk dat ons bindt’. Het is belangrijk niet paniekerig te reageren op incidenten en conflicten, maar om te luisteren naar de stille groep en die een stem te geven. “Het is zaak niet de polen te bestrijden, maar het midden te versterken”, gaf hij ons mee. “Vrede is een lange rij van conflicten waar wij goed mee om zijn gegaan”. 

“Vergeet niet dat een grote groep zich niet gehoord voelt, de taal maar beperkt vaardig is en de overheid als verlengstuk van de elite ziet.” Als je er niet tussen zit maar van bovenaf gaat zenden, zit je ernaast. Wij/zij-denken is dan nooit ver weg.

Hoe dan wel? Brandsma gaf een voorbeeld: Een ziekenhuis organiseerde een rondetafelgesprek met de boa’s en een groep longartsen. De boa’s zagen de handhaving van het nieuwe rookverbod op het buitenterrein niet zitten, maar kwamen sterk gemotiveerd uit het gesprek: dat die artsen tijd voor hen hadden vrijgemaakt! Als communicatieadviseur kun je daarvan leren. “Word behendig in het ontsluiten van informatie, in het luisteren, in het vinden van manier om het midden te mobiliseren.”


Galjaardprijs naar NS
Als vanouds wordt tijdens Pubcom de Galjaardprijs uitgereikt, de prijs voor het meest innovatieve, inspirerende en impactvolle communicatieproject van het jaar. Dit was alweer de 21e keer dat deze prijs werd uitgereikt. De winnaar van deze editie was de NS met het project #SameNSterker. De NS werd hard geraakt door de coronacrisis en zag het aantal treinreizigers sterk dalen. In het project kon men emoties kwijt, maar was ook plaats voor feiten. Het project was een mix van crisiscommunicatie, interne communicatie en verandercommunicatie. “De NS heeft laten zien dat ons vakgebied daarin verschil kan maken”, aldus het juryrapport.


Van glamourfotograferen op het museumplein naar filmpjes maken tussen de vuile was
Na de grotendeels plenaire sessies brak de groep uiteen voor verschillende workshops. Babbage Company sponsorde als partner van Logeion een goedbezochte een breakout-sessie met een wat lichtere toon, waar 30 mensen Kirsten Jassies een update zagen geven over social mediagebruik - en dan vooral dat van jongeren. Die keren zich tegenwoordig zelfs van Instagram af. Ook hier heeft de coronaperiode impact: “er valt niet veel meer te glamourfotograferen in de zon op het museumplein. TikTok filmpjes maken mensen thuis tussen de stapels wasgoed. En thuis, dat is waar iedereen nu is.” 


Corona heeft TikTok in korte tijd enorm groot gemaakt. Pas op dat je als communicatieprofessional TikTok niet wegzet als een speeltje of rage. “Uiteenlopende organisaties, van Bol.com tot Adidas doen er al dingen en groeien snel in het aantal volgers.” Het is de eerste fase van de ontwikkeling naar een sociale mediacultuur waarbij gebruikers hún ding doen met content. Ook voor de overheid liggen hier kansen!  “Het Rode Kruis heeft gewoon een paar jonge mensen eraan gezet en hun eerste filmpje had meteen honderdduizenden kijkers’. En nu zetten ze het welbewust in hun communicatiestrategie in. Veel kansen dus om juist de moeilijk bereikbare doelgroep jongeren te bereiken - en te beïnvloeden!


GenZ: Altijd ‘aan’
Voortbordurend op verbinding met jongeren ging een andere breakout-sessie over GeneratieZ en hoe je die het beste kan benaderen. Deze generatie is heel digitaal gericht, en dan vooral op beeld en niet op tekst. Ook zijn ze individualistisch en doelgericht ingesteld: ze zoeken de platformen waarop ze zich het beste kunnen uiten. Deze groep houdt van bedrijven die transparant en duurzaam zijn, en willen beoordeeld worden op hun waarde in plaats van hun aanwezigheid. Simpel gezegd hebben ze geen 9 tot 5 mentaliteit, maar staan altijd ‘aan’. Als je met deze drie zaken rekening houdt en je verdiept in wat deze generatie bezig houdt, kun je ze het beste bereiken.


Op een onbewoond eiland...
Aan het begin van de conferentie was een verrassing aangekondigd; normaal sluit je een evenement af met een borrel waarop iedereen met elkaar in gesprek kan gaan. Om dit digitaal te organiseren had PubCom een leuke oplossing: de borrelapp. Deelnemers konden een digitaal tropisch eiland uitkiezen en daar verschenen ze dan als een robotje. Dit robotje kon van en naar mensen lopen en zo kon je toch vrijelijk in gesprek gaan met andere deelnemers. Ondanks de fysieke afstand werd zo toch gewerkt aan een gedeelde nieuwe ervaring!

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!