Marketing in 2021: Voorzichtig optimisme en versnelde digitale transformatie

Adformatie publiceerde recent, in nauwe samenwerking met DVJ Insights, de resultaten van een tweede mini marketing enquête. Onder andere is onderzocht in welke mate marketeers optimistisch zijn over 2021, wat de impact van de huidige lockdown is op het (marketing)budget, en in hoeverre marketeers juist nu meer gaan investeren in e-commerce. Met name dat laatste element vertoont sterke overeenkomsten met onze eigen bevindingen in de markt, gebaseerd op de vele gesprekken met bedrijven uit ons zakelijke netwerk omtrent de impact van corona op de huidige bedrijfsvoering.

Marketeers zijn overwegend hoopvol

Adformatie stelt dat 48% van de marketeers hoopvol is over 2021 en dat bijna 40% verwacht dat het weer business as usual wordt na de zomer. Een minderheid, namelijk 29%, verwacht dat 2021 juist een zwaarder jaar wordt dan 2020.

Positiever over omzet en marketingbudget

Het aantal marketeers dat verwacht dat de omzet daalt door de huidige coronacrisis is t.o.v. de eerste meting afgenomen van 52% tot 41%. Bovendien stellen inmiddels meer marketeers (34% vs. 26%) dat de omzet gelijk blijft en verwacht 23% dat de omzet zal toenemen in 2021. Bij de eerste meting was dit nog slechts 18% van de marketeers.

Wat betreft het marketing budget lijkt de impact mee te vallen. 54% van de marketeers geeft aan dat het marketing budget gelijk blijft en 17% geeft zelfs aan dat het marketingbudget is gestegen.

E-commerce en digitale transformatie

Uiteraard mag je met de tijdelijke sluiting van niet-essentiële winkels verwachten dat de marketeers meer inzetten op e-commerce. Dat zien we ook terug in de cijfers die Adformatie publiceert, waaruit blijkt dat 54% van de marketeers (extra) gaat investeren in e-commerce.

Het raakt echt ook een bredere conclusie die wij trokken gebaseerd op persoonlijke gesprekken die wij de afgelopen maanden hebben gevoerd met diverse Marketing- en Communicatie verantwoordelijken binnen o.a. FMCG, Retail en Telecom: corona heeft de digitale transformatie - die bij veel organisaties al op de agenda stond - enorm versneld. Voor veel bedrijven is 2021 het jaar waarin geïnvesteerd wordt in digitale marketingkennis. Door het huidige team te versterken met noodzakelijke kennis, of door digitaal talent uit te trekken uit de markt.

Partner voor marketing & digitale transformatie

Babbage Company is graag gesprekspartner van marketing professionals en ondernemende bedrijven op het gebied van e-commerce en (digital) marketing posities. Wij bieden zowel interim (advies) oplossingen als werving & selectie voor vaste functies waarmee organisaties echt de volgende stap kunnen zetten.

Op dit moment zoeken wij o.a. een Digital Marketing Specialist voor ALD Automotive, een Marketing Manager voor start-up Aquablu, een Manager Online Marketing & E-commerce & Online Marketeer om het marketingteam van New York Pizza te versterken en een Allround (Global) Marketeer voor VPS. 

Heb je als organisatie juist nu behoefte aan marketingtalent? Of wil je als marketingprofessional weten wat wij voor je kunnen betekenen? We gaan graag het gesprek met je aan! Neem contact op met Managing Consultant Rutger Severens (06-51079300) of solliciteer direct op één van de vacatures! 

Ben jij een marketing professional en wil jij graag op de hoogte blijven van vacatures en het laatste nieuws binnen dit vakgebied? Word dan lid van onze Marketing Community. Marketing is een breed begrip, dus zowel generalisten als specialisten zijn welkom!

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!

Babbage Company gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.