Maak zelf een creatieve Communicatiestrategie in zes stappen!

Communicatiestrategieën kunnen saai zijn, maar dat hoeft niet! Wil Michels, expert in het ontwikkelen van communicatiestrategieën, gaf in een webinar van de Babbage Academy aanwijzingen hoe je zelf creatieve communicatiestrategieën kan bedenken.

Wil vertelt op geheel eigen wijze hoe je communicatiestrategieën interessanter kunt maken. Een strategie die mensen aanspreekt, blijft namelijk ook beter hangen. Hij schetst hoe je in zes stappen tot een eigen strategie kunt komen met een verrassende draai. Dit delen we graag hieronder met je!

1. Analyseer de vraag

Als eerste is het belangrijk te weten wat je wil bereiken met je strategie. Wil je bijvoorbeeld meer klanten of wil je jouw klanten juist aan je binden? Als je weet wat je doel is, kun je ook je strategie verder uitwerken. Zoek uit wat de vraag vanuit de organisatie is en hoe je deze met communicatie kunt ondersteunen voordat je de strategie verder gaat uitwerken.

2. Zoek de juiste metafoor

Een communicatiestrategie is een strategie in het omgaan met mensen. Het heeft dus de vorm van een bepaalde relatie. Wil deelde verschillende manieren hoe wij omgaan met anderen en vertaalde dit naar een strategie. 

De metafoor voor die omgang vormt de basis, bijvoorbeeld een vriendenstrategie of een LAT-strategie. In het webinar gebruikt de communicatie-expert het voorbeeld van een ‘verleidingsstrategie’. Welke metafoor je ook kiest, het laat direct zien wat het doel ervan is en het spreekt mensen aan.

3. Maak associaties

Iedereen heeft associaties bij een bepaalde relatie. Die associaties zijn essentieel om de metafoor om te zetten in een strategie. In het voorbeeld van de verleidingsstrategie van Wil, wordt aangegeven: “Hoe verleid je als persoon iemand?” Sta eens stil bij alle fases van het verleidingsproces. 

Bij verleiden is het belangrijk om onder andere de aandacht te trekken, complimentjes aan de ander te geven, te luisteren en gedeelde interesses te vinden. Met deze associaties kun je de strategie verder vormgeven.

4. Kies de relevante associaties

Niet iedere associatie bij een bepaalde relatie past ook binnen de strategie. Ga na welke associaties wel te vertalen zijn binnen een strategie en koppel deze associaties dan aan de communicatietheorie van jouw strategie. 

'Aandacht trekken' en 'luisteren' zijn bij verleiden zijn belangrijke aspecten. Binnen de communicatietheorie kan je luisteren door onderzoek te doen naar je doelgroep en hun behoeftes. Je kan aandacht creëren door zichtbaar te zijn in reclames en advertenties.

5. Kies de juiste volgorde

De associaties bij de metafoor horen bij een bepaalde actie. Afhankelijk van jouw strategie, moeten deze acties in een bepaalde volgorde worden gezet. In een vriendenrelatie en verleidingsrelatie vormt het creëren van een wij-gevoel allebei een onderdeel, maar niet op dezelfde plek. Ga dus na wat je precies wil bereiken en in welke fase van je strategie je welke actie wil ondernemen.

6. Verdiep de acties

De basis voor de strategie is nu gelegd. Nu is het tijd om de acties uit te verdiepen in de strategie. Binnen de verleidingsstrategie moeten er allerlei manieren uitgezocht worden om de aandacht van jouw beoogde publiek te trekken. Dit kan met mailings en advertenties, maar ook met speciale events. 

Kijk bij het maken van je strategie ook naar andere strategieën en gebruik elementen als ze van belang zijn voor jouw aanpak. “Weet wanneer je wat kan gebruiken”, drukt Wil ons op het hart. Doe dit bij alle relevante associaties en jouw eigen creatieve communicatiestrategie is klaar! 

 

Ga jij deze aanpak gebruiken in het maken van een communicatiestrategie? En voor welke metafoor zou jij kiezen? Wij horen graag jouw ideeën!

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!