De wereld van personal branding

Welkom in de wereld van personal branding. Een wereld die in Nederland nog niet zo bekend is en waar een beetje argwanend naar gekeken wordt. Hier doe je bij voorbaat gewoon want dan doe je al gek genoeg, toch? Je steekt in dit land niet graag je hoofd boven het maaiveld uit omdat de angst voor de zeis groot is. Want als je hier valt, dan val je diep, terwijl in andere landen vallen juist een teken van proberen is, van ondernemerschap, van durf en lef. Je hebt immers iets gedaan - een idee ontwikkeld, een concept uitgedacht en in de markt gezet - en dat wordt gewaardeerd. En als je dan weer opstaat en je gaat iets nieuws doen wat wel lukt, dan ontvang je in het buitenland faam en eer en een nog groter applaus dan eerst. Maar in Nederland wachten ze dan af totdat het wel weer fout zal gaan zodat ze kunnen zeggen: zie je nou wel, doe maar gewoon en houd je koest. 

En dat is nou precies wat je als professional niet moet doen. Als je gewóón doet, blijf je voor eeuwig in de schaduw. Als je jezelf in het licht zet, dan krijg je meer aandacht, dan val je op. Gezien worden, opgemerkt en ook (h)erkend in wat je doet en wat je kunt, dat wil iedereen. Alleen gaat dat blijkbaar niet vanzelf. Dat moet je niet op zijn beloop laten maar daar moet je zelf mee aan de slag. You are the head marketeer of the brand called you. Want als professional gaat het om jou: jij bent het product dat in de etalage gezet moet worden.

Je personal brand: The Brand Me

Je personal brand is je persoonlijke, professionele 'merk': jouw Brand Me. In dit personal brand laat je zien wie je bent, wat je kunt, wat jou drijfveren zijn, wat jou bijzonder maakt en wat jouw toegevoegde waarde is ten opzichte van andere professionals. Kortom, het laat zien waar jij voor staat en gaat en het vergroot jouw uniekheid uit met als doel anderen van dienst te zijn. Met de mensen die ik hierbij begeleid, vatten we dit altijd samen in een Brand Me Story. Personal branding is het complete proces van activiteiten die je als professional onderneemt om je Brand Me zichtbaar te maken. En om jouw doelgroep op een positieve manier aan je te binden.

Hard werken, positioneren

Het is hard werken, iedere dag weer, om jezelf als professional te positioneren in de markt waarin jij actief bent of wilt zijn. Je moet jouw 'Brand Me' bijhouden, bijschaven, bijsnijden en af en toe tegen het licht houden. Kijken waar je nú staat in je loopbaan. Waar ben je aangeland? Klopt dat nog met je bedoeling? Met de dromen die je eerder had? Of is je bedoeling in de loop van je werkzame leven een andere richting ingegaan dan je oorspronkelijk wilde? Ben je wel gelukkig met het soort werk dat je doet, binnen de organisatie, binnen de context? Krijg je voldoende energie van de opdrachten en de mensen om je heen of loop je leeg? Of ga je steeds langzamer rijden, fietsen of lopen om op je werkplek te komen?

Als dat zo is, ga dan aan de slag met personal branding. Je zult ontdekken hoe het anders kan, want dat kan namelijk altijd. Iedere dag opnieuw kun jij de stap nemen om het anders te doen. Je kunt iedere dag de keuze maken om jezelf duidelijk te positioneren vanuit je innerlijke drijfveren. Ik heb het zien gebeuren bij de professionals die ik heb begeleid de afgelopen jaren. Van directeuren die op een dood spoor zaten tot ontslagen managers die een nieuwe koers vonden, van uitgebluste ambtenaren die een andere richting durfden te kiezen tot zzp'ers die hun bedrijf onder het stoflaken vandaan haalden, van bekende Nederlanders die uitgejouwd werden op social media tot bestuurders die zich hadden vervreemd van hun medewerkers.

Stuk voor stuk waren ze in staat om de knop van negativiteit en doodlopende sporen om te zetten, uit de neerwaartse spiraal te kruipen en eindelijk te kiezen voor zichzelf. Ze ontwikkelden hun Brand Me, ze presenteerde zichzelf opnieuw in hun vakgebied, zetten zichzelf op het podium en knipten de schijnwerpers aan. Maar ook mensen die gewoon zin hadden in iets anders, een nieuwe carrière stap wilden maken of zichzelf opnieuw wilden uitvinden, heb ik in actie zien komen door het zetje dat ik ze met mijn aanpak gaf. na het volgen van The Brand Me workshops en programma's hebben ze hun stap gemaakt die ze altijd al wilden maken. De financiële directeur die eigenlijk graag huizen bouwde, de schrijfster die nu sieraden maakt, de snelle consultant die tuinen is gaan ontwerpen, de allochtone vrouwelijke manager die toezichthouder is geworden in een branche waar alleen blanke mannen op die plekken zaten. Het is allemaal gebeurd en het kan jou ook overkomen.

Gun jezelf een sterk profiel en zet jezelf in de etalage!

Deelnemen aan het webinar 'Personal Branding'? Meld je dan snel aan, er zijn nog plekken beschikbaar!
Wanneer: donderdag 25 februari a.s.
Tijd:
Kosten: €35,- (ex. BTW, incl. toesturen van opname en materiaal achteraf)
Online via Zoom

Heb je vragen? Stuur dan een mailtje naar academy@babbage.nl 
 

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!

Babbage Company gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.