Inclusieve communicatie en content

Van uitsluiten naar insluiten

Iedereen heeft ze. Ja, jij ook...

We hebben het over vooroordelen waar we ons niet bewust van zijn. Daarom begint inclusief communiceren bij bewustwording van deze 'unconcious biases' en patronen die we meenemen in besluiten, overleggen en hoe we met elkaar omgaan.

Madhu Mathoera helpt organisaties diverser en inclusiever te maken en is één van de vaste trainers bij Babbage Company/De Redactie. "In mijn trainingen laat ik zien welke acties je kunt ondernemen om een diverse en inclusieve organisatie te creëren en welke 'unconscious biases' daarbij nog in de weg staan. Als je bijvoorbeeld kijkt naar je eigen socialmedia stream, dan zijn het vaak berichten van mensen die op jou lijken en dezelfde mening hebben. Je vriendengroep, achtergrond, het bedrijf waarvoor je werkt: het heeft allemaal invloed op de manier hoe je naar de wereld kijkt. Wanneer je teksten schrijft, neem je die vooroordelen onbewust mee. Je dénkt dat de doelgroep er op een bepaalde manier uitziet en bepaalde kenmerken heeft, maar ís dat wel zo?"

“Je denkt dat de doelgroep er op een bepaalde manier uitziet en bepaalde kenmerken heeft, maar ís dat wel zo?

Verder kijken dan begrijpelijkheid

Hoewel diversiteit en inclusie een thema is dat al veel langer speelt, steken steeds meer bedrijven en medewerkers er ook daadwerkelijk tijd en geld in. Madhu: "Vaak wordt er afgesproken voor alle externe én interne communicatie, zoals social media en de website, te gaan communiceren in B1. Maar organisaties moeten verder kijken dan begrijpelijk communiceren. Inclusief communiceren gaat om de verbinding die je maakt met de lezer. Een verbinding vrij van onbewuste vooroordelen, aannames en stereotypen. Door lezers en groepen in te sluiten in plaats van uit te sluiten, spreek je een grotere groep aan. En heb je het bijvoorbeeld over beeld, dan kan mooie diverse fotografie potentiële partners en medewerkers aantrekken, maar als je het verder niet in de organisatie zichtbaar en tastbaar maakt, zijn ze zo weer weg. Het moet wel consequent zijn. Dit betekent ook dat de directie en managers vanuit hun voorbeeldrol inclusief communiceren."

Inclusieve taal

Ook inclusieve-taal expert en professional bij Babbage Company/De Redactie Annoesjka Brohm onderschrijft dat inclusieve taal veel verder gaat dan B1. Via LinkedIn geeft Annoesjka regelmatig tips voor inclusieve taal waarmee je niemand uitsluit, waaronder deze drie:

  1. Hoe noem ik minder valide mensen? Brohm: "Gebruik niet het woord invalide of gehandicapt; je hebt het over mensen met een lichamelijke, mentale of verstandelijke beperking. En let op, mensen hébben een beperking maar zijn het niet. Dus: Sam heeft ADHD en niet: Sam is een ADHD'er."
  2. Hoe noem ik niet-Westerse mensen? Brohm: "Ik zeg altijd: mensen zijn geen ontkenning, dus benoem - en echt alleen als het ter zake doet - wat iemand wél is, bijvoorbeeld: 'iemand uit West-Azië'. Gebruik geen termen als allochtoon, nieuwkomer, bicultureel. Is het echt nodig de huidkleur te benoemen? Spreek dan over gekleurde of witte mensen."
  3. Hoe gebruik je inclusieve functienamen? Brohm: "Zoek je een medewerker of medewerkster, een voorzitter of voorzitster Mijn tip hiervoor is, gebruik: voorzitter m/v/x/ - waarmee je niet alleen aangeeft dat je inclusief denkt, maar ook dat je begrijpt dat er niet twee, maar drie smaken zijn."

Inclusieve communicatiemiddelen of content nodig? 
Neem contact op met Merlijn Wessels, Manager Projecten Communicatie & Content, merlijn.wessels@babbage.nl / 06- 18601008. 

Of volg onze training Inclusief communiceren
In de training Inclusief communiceren leer je op een creatieve en laagdrempelige manier wat inclusief communiceren is. Je leert hoe je dit toepast op bestaande teksten en krijgt handvatten mee hoe je dit als kompas gebruikt voor nieuwe schrijfopdrachten. 

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!

Babbage Company gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.