Omgevingsanalyse, hoe pak je dat aan?

Op dinsdag 20 april organiseert de Babbage Academy het webinar 'Omgevingsanalyse' door Keesjan Steverink, expert crisiscommunicatie & issue- en omgevingsanalyse. Wij stellen Keesjan een aantal vragen over communicatie tijdens een crisis en het belang van issue- en omgevingsanalyses, en wat we leren in zijn workshop! Heb jij je al aangemeld? Er zijn nog plekken beschikbaar!

Dag Keesjan! Hoe zie jij de rol van communicatie in een crisis, zoals de huidige coronacrisis?

Communicatie heeft een hele belangrijke rol in een crisis, misschien wel de belangrijkste. Iedere organisatie (overheid of onderneming) heeft te maken met doelgroepen en daarmee moet je communiceren. De doelgroep heeft vragen, je wilt ook dat zij iets doen of juist iets niét doen en dat kun je alleen bewerkstelligen door middel van communicatie. Crisiscommunicatie is er om te voorzien in de maatschappelijke informatiebehoefte.

Waarom is een omgevingsanalyse voor een bedrijf/organisatie van belang (juist tijdens een crisis)?

Communicatie begint bij luisteren. Crisiscommunicatie begint ook bij luisteren en dat doen we door middel van een omgevingsanalyse. Als je bij crisiscommunicatie wilt voorzien in de maatschappelijke informatiebehoefte dan zul je eerst moeten luisteren wat die behoefte is. Welke vragen hebben mensen, welk gedrag vertoont met en wat zijn de emoties die leven? Allemaal onderdelen die je in kaart moet brengen om daar effectief op in te kunnen gaan. Hoe beter je luistert en hoe beter je de behoefte in kaart brengt, hoe effectiever die communicatie kan zijn.

Kun je vast een tip van de sluier oplichten: wat gaan we doen/leren tijdens de online workshop? 

Luisteren naar de samenleving klinkt eenvoudiger dan het is, want hoe doe je dat en wat breng je dan in kaart? Is het voldoende om even Twitter te openen of moet ik meer bronnen gebruiken? Kijk ik naar internet of kijk ik naar het gesprek op straat? Met de deelnemers gaan we aan de slag met de omgevingsanalyse. Ik geef handvatten hoe je dit moet organiseren, hoe dit zich verhoudt met het advies en de aanpak en wat de valkuilen en aandachtspunten zijn.

Voor wie is deze workshop interessant?

Ik zou bijna zeggen: voor iedereen die in het communicatievak actief is (overheid of bedrijfsleven). Maar zéker als je zelf een analyse moet maken of moet gebruiken, dan is deze workshop interessant. 

Interesse in de workshop?
Er zijn nog enkele plekken beschikbaar. Meld je hier aan en we zien je graag online op 20 april!

Interested in working together?

Don't you have an account yet?
Create one instantly!

Sign up!