Professional in the Spotlights: Shisei Holwerda, Communicatieadviseur RDW (a.i.)

"Door corona zijn de grenzen, ondanks dat ze dicht zijn, toch open gegaan" 

Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!

De Professional in the Spotlights van deze keer: Shisei Holwerda, communicatieadviseur (a.i.) bij het project Registratie (land)bouwvoertuigen bij de RDW.

Op 1 januari 2021 is de invoering van de registratieplicht gestart voor (land)bouwvoertuigen. De eigenaren van deze voertuigen moeten bereikt worden om hun voertuig op tijd (voor 31 december 2021) online bij de RDW te registreren. Nu ze deze opdracht succesvol heeft afgerond en ze op zoek is naar een nieuwe parttime opdracht, spraken wij Shisei over haar rol als communicatieadviseur binnen de RDW voor het bedenken en in goede banen leiden van PR-activiteiten en mailingen. 

Vanaf het warme Bali, waar ze woont, is Shisei op zoek naar de koelste plek om te zitten. Een groot contrast met de dikke truien en loeiende verwarmingen in Nederland waar de temperatuur op dat moment rond het vriespunt ligt. 

‘In april ben ik na jaren voorbereiding naar Bali geëmigreerd met mijn verloofde,’ vertelt Shisei. ‘Vorig jaar heb ik al vanaf het begin van de coronapandemie thuisgewerkt. Ik heb ik die periode geen collega’s gezien, soms collega’s online ontmoet en zelfs een collega online ingewerkt. In april kon ik met mijn verloofde echt samen naar Bali verhuizen.’ Hierdoor was Shisei op zoek naar een leuke en interessante parttime opdracht.
 

Van passie voor horeca tot communicatieprofessional

Shisei is begonnen aan de Hogere Hotelschool in Den Haag. ‘Ik ben hiermee gestart, omdat het echt mijn droomopleiding was. Toen ik er eenmaal zat, vond ik de sfeer daar verschrikkelijk. Toch vond ik de inhoud van de studie nog steeds super interessant. Ik heb daardoor gekeken naar vakken die overeenkwamen, waardoor ik bij de opleiding Communicatie terecht kwam. Qua Nederlandse taal ben ik echt een brilsmurf. Daar heb ik me dan ook in gespecialiseerd. Als communicatieadviseur kun je natuurlijk niet zelf de d’tjes en de t’tjes fout schrijven!

Via verschillende stages ben ik de eventbranche ingerold. Ik heb altijd in de horeca gewerkt en regelen is echt mijn ding. Ik ben een echte doener. Mijn communicatieadvies bestaat dan ook niet alleen uit het geven van advies, maar het gaat verder dan dat. Ik kom met concrete plannen en voer ze ook zelf uit. Mijn ervaring met het organiseren van zowel offline als online evenementen tijdens mijn stages en latere jobs neem ik hierbij mee: van de aanloopfase naar het event zelf tot aan de nazorg.’
 

Communicatieadviseur bij de RDW

Shisei vervolgt haar verhaal: ‘nadat ik afgestudeerd was, heb ik via Babbage Company gesolliciteerd op een leuke vacature. Ik ben het helaas niet geworden, maar ik bleef wel in het mailbestand van Babbage staan. Hierdoor ontving ik nog steeds alle opdrachten en vacatures. Door mijn emigratie kon ik niet fulltime bij mijn voormalige werkgever blijven. Dus ik dacht: goh, misschien eens kijken of Babbage nog een leuke parttime opdracht voor mij heeft. En zodoende was dat ook zo, dus zo ben ik weer bij jullie teruggekomen.’

Bij de RDW ging Shisei aan de slag als communicatieadviseur. 'Ik heb wel affiniteit met de overheid, maar dat had ik niet met de doelgroep van dit project. Toch sprak mij dit project aan: je gaat je echt verplaatsen in de doelgroep en wat de doelgroep wil. Wat ik fantastisch vond aan deze opdracht, was dat ik echt out of the box kon denken. Mij werd verteld: we hebben in dit project één opdracht en daar moeten we aan voldoen. En hoe je dat doet: dat is aan jou! Deze vrijheid maakte het voor mij zo divers en interessant. Zo kon ik zelf het maken van video’s organiseren en interviews afnemen. Ik heb zelfs een event vanuit Bali georganiseerd. En dat ging echt top! Ik had in eerste instantie een groter plan, maar door corona was dit helaas niet te realiseren.’ Toch wist Shisei de boodschap van de RDW tijdens het event over te brengen op de doelgroep door bijvoorbeeld ook in het toilet te adverteren. Op 31 december is de doelstelling van het project behaald en daar is ze terecht trots op.
 

Werken van veraf, maar toch dichtbij

Doordat ze op Bali woont, vond Shisei het toch spannend of het wel ging lukken. ‘Het werken sinds corona is zo veranderd. Ik ben online ingewerkt en dat ging hartstikke makkelijk. Het was een opdracht van 16 uur, dus ik had de ruimte om mijn tijd goed te verdelen. Ik heb daardoor geen problemen ondervonden met het tijdsverschil. 

Ik heb ook mijn Nederlandse telefoonnummer gehouden, zodat ik via WhatsApp en Skype voor iedereen goed te bereiken ben. Iedereen die ik sprak, zei: “je zou echt niet zeggen dat je zo ver woont, het is net of je gewoon naast me zit.” Dat is erg fijn om te horen. Dat betekent dus ook dat werken op een verre afstand eigenlijk een probleem is dat alleen tussen de oren zit. Het is fijn om zelf te geloven dat werken op afstand gaat lukken, maar het feit dat het daadwerkelijk gelukt is, voelt erg goed.’
 

Vertrouwen van de RDW en Babbage, én in mezelf

Over de vraag wat haar het meest van dit project is bijgebleven, hoeft Shisei niet lang na te denken. ‘De vrijheid en het vertrouwen! De vrijheid om mijn creativiteit als communicatieadviseur kwijt te kunnen en het vertrouwen dat mijn opdrachtgever en Babbage Company in mij hebben gehad, én dat op afstand! Wat mij door deze opdracht duidelijk is geworden, is dat ook al heb ik niet per se affiniteit met de doelgroep, dat het geen verschil maakt voor de uitvoering van een opdracht. Als je je goed genoeg in de doelgroep verdiept, dan vind je altijd een manier om de boodschap over te brengen. Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar voor mij geeft dat echt vertrouwen om ook op opdrachten buiten mijn comfortzone te reageren.’

Het uit je comfortzone durven stappen is volgens Shisei erg persoonlijk en het is aan de communicatieadviseur zelf of deze dat prettig vindt. ‘Mijn advies aan andere communicatieadviseurs is dan ook om de kijken waar jouw passie ligt, waar je goed in bent en daarop voortborduren. Toch heeft de coronapandemie mij wel geleerd dat je je zo breed kunt oriënteren als je zelf wilt. Want de zaken zoals je dacht dat ze zijn, hoeven totaal niet zo te zijn. Kijk naar het werken op afstand met een tijdsverschil van 7 uur. Door corona zijn de grenzen, ondanks dat ze dicht zijn, toch open gegaan!”
 

Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar een mooie next step. Solliciteer nu!

Lees meer verhalen uit de serie Professional in the Spotlights, zoals het verhaal van Gythe Lammers, projectleider (a.i.) bij het programma Mobility as a Service (MaaS) bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Of check: Astrid ter Borgh, Communicatieadviseur Energietransitie a.i. bij de gemeenten Wassenaar en Voorschoten.

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!