Geen vinkje, maar participatie die écht werkt

Echte, betekenisvolle participatie. Dat is het doel van burgerparticipatie en een antwoord op de vraag hoe je mensen betrekt bij de start van nieuwe plannen of projecten. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Bestuur en bevolking blijvend aan elkaar verbinden. Dat is de drijfveer van adviseur en trainer Aart Paardekooper. In een lange loopbaan voor diverse overheden heeft hij uitgebreide ervaring opgedaan met de do’s en don’ts van participatie. Paardekooper: “Participatie is niet een vinkje in het inspraakproces - betekenisvolle participatie is dat er ook echt wat te kiezen of te vinden valt,’ vertelt Aart. Ook binnen de Omgevingswet (die per 1 januari 2023 ingaat) wordt vroegtijdige participatie gestimuleerd om op tijd belangen, meningen én creativiteit op tafel te krijgen. “Overheden kunnen ook echt betere plannen maken of projecten uitvoeren met een goed participatieproces.”

 

De stem van het stille midden 

Toch is de uitdaging voor communicatieadviseurs tijdens het participatieproces volgens Aart vaak het beeld van beleidsmakers over hun inwoners: ‘dat ze bijvoorbeeld altijd boos zijn. Of tégen alles. Die stereotypen zijn vooral ontstaan op social media en tijdens inspraakavonden. Maar daar zijn vooral actieve voor- of tegenstanders aanwezig en mensen met kritiek op de overheid.’ Bijzondere aandacht in zijn aanpak heeft Paardekooper daarom voor ‘het stille midden’. Opvallend is: het stille midden verschilt soms stevig van mening met die van de reeds bekende stakeholders en insprekers.”

 

'Bij betekenisvolle participatie valt er echt wat te kiezen of te vinden.'

 

Do’s en dont’s

Tijdens de training Factor P: Burgerparticipatie van Babbage Company / De Redactie gaat Aart onder meer in op de do’s en don’ts van een goede participatieaanpak. Deze vier criteria geeft hij alvast mee:

  1. Laat mensen zo vroeg mogelijk in het proces meedenken over dilemma’s en suggesties. 
  2. Geef ze echt wat te kiezen, dus geen fopspeenkeuzes!
  3. Doe moeite om ‘het stille midden’ te leren kennen.
  4. Leg de stem van het stille midden voor tijdens sessies met de ‘usual suspects.’

 

Tijdens de training Factor P: Burgerparticipatie leer je:

  • dat de bevolking niet bestaat uit één type inwoner, maar uit verschillende segmenten en groepen;
  • hoe je niet alleen activisten en critici aantrekt;
  • meerdere participatieaanpakken kennen én hoe je ze in combinatie kan toepassen;
  • welke tools je kunt gebruiken bij welke & aanpak en doel;
  • hoe je het proces en de resultaten van participatie kunt verweven met je communicatie-aanpak;
  • hoe je als communicatieprofessional tijdig adviseert, vóórdat een nieuw plan of nieuwe maatregel al in beton gegoten is en participatie een verplicht nummer dreigt te worden;

 

Meld je hier aan voor de training Factor P: Burgerparticipatie van Aart Paardekooper. 

Deze cursus is ook als incompany training te boeken. Op locatie of online. Een incompany training is maatwerk: waar en wanneer jij wilt.

 

Ondersteuning nodig met de participatieaanpak of tijdens het proces?

Neem contact op met onze Manager Projecten Communicatie & Content