Waarom e-mailmarketing relevanter dan ooit is

Op dinsdag 8 juni organiseert de Babbage Academy een online webinar over geavanceerde e-mailmarketing met Rudy Veraar. Voordat het zover is, is het goed om eens even terug te gaan naar de basis. Want waarom is e-mailmarketing tegenwoordig nog steeds een belangrijk en onmisbaar middel om als bedrijf of organisatie in te zetten om je doelstellingen mee te behalen?

door Carlotte Teunissen, Junior Communicatieadviseur bij Babbage Company

E-mailmarketing belangrijker tijdens coronacrisis

In 1978 werd e-mail voor de eerste keer ingezet voor marketingdoeleinden. Sindsdien is de populariteit van dit instrument enorm toegenomen. Tijdens de coronacrisis is e-mailmarketing zelfs belangrijker en effectiever geworden dan voorheen. Uit een onderzoek van DDMA van 2020 blijkt dat de marketingbudgetten bij 42% van de deelnemende organisaties waren gedaald. Tegelijkertijd werd 44% meer gefocust op e-mail. Een logische ontwikkeling als je bedenkt dat e-mailmarketing goedkoop is, helpt een vertrouwensband op te bouwen met lezers en dat het flexibele karakter de mogelijkheid biedt om in te spelen op de actualiteiten. Zeker in deze periode van onvoorspelbaarheden en beperktere contactmogelijkheden zijn die eigenschappen extra waardevol voor een bedrijf. Uit een ander DDMA-onderzoek blijkt dan ook dat bedrijven hun 'opens' en 'clicks' tijdens de coronacrisis met bijna de helft zagen stijgen en ook het aantal conversies toenam met 35%. 

De voordelen van e-mail als marketingtool

Er zitten nog meer positieve kanten aan het gebruik e-mail als marketingmiddel. Het is namelijk erg directe manier van communiceren met je klant, omdat jouw e-mail rechtstreeks in diens mailbox belandt. Hierdoor is de kans dat hij of zij in aanraking komt met jouw content groter dan bijvoorbeeld bij advertenties op social media. Daarnaast kan je het versturen van e-mails via diverse programma's automatiseren, wat handmatig werk scheelt. Hoewel dit je wellicht enigszins aan spam doet denken, hoeft het dit zeker niet te betekenen. Bedrijven kunnen de data in hun CRM-systeem gebruiken om hun e-mailmarketing tegelijkertijd te personaliseren. Hierdoor ontvangen klanten e-mails die perfect bij hen aansluiten en kan jij meer resultaat boeken met jouw campagnes!

Experimenteer!

Ten slotte, wees niet bang om af en toe te experimenteren met de e-mails die je stuurt en te bekijken welke invloed dit op je opens en clicks heeft. Breng bijvoorbeeld eens variatie aan in de opmaak of inhoud of stuur de e-mails eens op een ander tijdstip. Daarnaast zijn er ook kleine dingen die je als marketeer kan doen om het lezen van jouw e-mail prettiger voor de lezer te maken. Al met al is e-mail anno 2021 nog steeds een belangrijk marketing-instrument vol mogelijkheden. Mocht je je dus nog niet ingeschreven hebben voor de online seminar van 8 juni over geavanceerde e-mailmarketing en de psychologische dimensie van e-mailmarketing, meld je dan snel aan!

Inschrijven

Carlotte Teunissen is Junior Communicatieadviseur bij Babbage Company en werkt op detacheringsbasis voor overheid, semi-overheid en non-profit. 

Interested in working together?

Don't you have an account yet?
Create one instantly!

Sign up!