Coronacrisis bewijst toegevoegde waarde communicatievak!

Gioia Endt 25-6-2020 15:53
Categorieën: Blogs

Vacaturedaling lijkt af te nemen

De economie en dus ook de arbeidsmarkt zijn ingrijpend veranderd door de coronacrisis. Werkplekken en werkomgevingen zijn veranderd, thuiswerken is het nieuwe normaal en sollicitatieprocedures vonden voornamelijk online plaats. Voorlopig blijft 1,5 meter afstand de norm en beginnen organisaties voorzichtig met reboarding. Is nu al te meten wat de impact van corona is op het communicatievak? De eerste onderzoeken hierover zijn net verschenen.

Beroepsvereniging voor Communicatie Logeion deed, samen met Renata Verloop (zelfstandig adviseur overheidscommunicatie) onderzoek naar de impact van de coronacrisis op communicatieteams op 105 verschillende gemeenten, veiligheidsregio's en andere semioverheidsorganisaties. Wat blijkt: er wordt een groot beroep gedaan op communicatieteams sinds het begin van de crisis. Bij de meeste gemeenten en veiligheidsregio's heeft communicatie sinds de crisis een sterkere positie gekregen en communicatiemiddelen van de Rijksoverheid worden door alle gemeenten en veiligheidsregio's gebruikt.

Tegelijkertijd maken communicatieteams al maanden overuren, en maken zij zich zorgen over de aanhoudende werkdruk in combinatie met mogelijke bezuinigingen. Het reguliere werk gaat door, er wordt een inhaalslag verwacht. Hoe is dat te combineren met de communicatie over corona en eventuele opleving van de crisis? Toch is de meerderheid van de teams Communicatie in control of juist in hun element. Elke week een andere werkelijkheid en ook nog eens thuis- en online werken zorgt voor nieuwe uitdagingen en vragen. Twee derde van de gemeenten geeft aan behoefte te hebben aan meer kennis over online participatie en één op de vijf over digitaal samenwerken. Dus ook daar ligt een kans voor communicatieprofessionals.

Bovenal werd duidelijk dat de coronacrisis een kans heeft geboden om de toegevoegde waarde van professionele communicatie te laten zien. Bij 70% van de gemeenten doet de organisatie meer beroep op Communicatie dan voor de crisis en bij de meerderheid van de gemeenten is meer waardering voor de inzet van Communicatie dan voor de crisis. 

(bron: “Coronacrisis: kans én bedreiging voor communicatieteams” – Logeion, Renata Verloop Advies & Management)

Impact op de arbeidsmarkt

Natuurlijk hebben we allemaal gemerkt dat corona een flinke impact heeft gehad op de arbeidsmarkt. Gelukkig is er sprake van een stabilisatie en lijkt er goed nieuws in zicht. Na een forse krimp van maart tot en met half mei in vacatures, is er nu bijna overal in Europa weer een voorzichtige toename te zien van geplaatste vacatures. Ook in Nederland is het niveau terug op dat van het begin van de coronamaatregelen (bron: "In de meeste Europese landen krabbelt vacaturemarkt weer wat op" - Werf-En). Uit onderzoek van Yacht blijkt dat de ontwikkeling van de vraag naar communicatie weer stabiliseert, al zijn er flinke verschillen per functiegebied (bron: "Ontwikkeling marktvraag en schaarste vakgebied MarCom - Yacht). 

Samen, op afstand

Communicatieprofessionals konden goed doorwerken tijdens deze coronacrisis omdat ons werk goed te doen is op afstand. Uit het onderzoek van Intelligence Group naar de impact van corona blijkt dat Communicatie, PR en Marketing in de top 3 staat van vakgebieden die de minste beperkingen ondervinden van de restricties van de 1,5 meter samenleving. Volgens het onderzoek van Logeion is de grootste leercurve van deze crisis: samenwerken en teamspirit. En dat nu gebleken is dat thuiswerken niet een obstakel hoeft te zijn om (online) samen te werken. 

We zijn benieuwd naar de impact van corona op jouw werk en jouw team en/of organisatie. Laat het ons weten!

Sparren over je loopbaan na corona? Als professional kun je altijd bij ons terecht voor persoonlijk advies over je loopbaan, voor vragen over vakinhoudelijke ontwikkelingen of tips voor solliciteren en onboarding op afstand. Neem contact met ons op voor een kopje koffie (op afstand) of voor een walk-in-the-park!

Bronnen en meer lezen: 
“Coronacrisis: kans én bedreiging voor communicatieteams” - © 2020 Logeion | Renata Verloop Advies & Management. 
“In de meeste Europese landen krabbelt vacaturemarkt weer wat op” – Werf& | Peter Boerman
“Ontwikkeling marktvraag en schaarste vakgebied MarCom” – Yacht  
Grafiek: “Ontwikkeling marktvraag en schaarste vakgebied MarCom” – Yacht  

 

Reageer