De uitdaging van empathie

 

Donderdag 16 september was het zover: een live workshop! Voor mij was dit sowieso de allereerste Babbage Academy en wat was het er één om bij te zijn. Experts Jeroen Duijvestijn en Henk Voort gaven aan 14 enthousiaste deelnemers de workshop Empathisch Stakeholdermanagement. Op onze nieuwe locatie, de Music Meeting Lounge in Amstelveen, vol met muzikale invloeden en een werkende platenspeler.


Met een kop koffie in mijn hand dwaalde ik door de ruimte op zoek naar de ideale plaat om deze avond mee te openen. Tussen de platen van sterren als David Bowie tot Martin Garrix, vond ik uiteindelijk de mooie plaat X van Ed Sheeran. Toen de eerste deelnemers de ruimte binnen liepen werd de gezelligheid van weer een evenement op locatie voelbaar. Het is direct duidelijk dat dit een inspirerende avond gaat worden. Tijd om te beginnen!

25 jaar stakeholderonderzoek
Jeroen opent enthousiast de workshop met een grapje over mijn DJ talent en zet direct de toon van de avond: “Dit wordt een interactieve avond, waarbij jullie input belangrijk is.” Hij introduceert zichzelf en zijn partner in crime, Henk van Noort, die 25 jaar ‘stakeholderonderzoek’ deed. Gedurende de workshop komen we erachter dat uit onderzoek blijkt dat bedrijven die onderaan de streep empathisch zijn, ook significant succesvoller zijn dan bedrijven die dat niet zijn. De uitdaging: intelligent leren omgaan met onze spiegelneuronen en empathisch leren luisteren.


Empathie, sympathie en spiegelneuronen
Om te beginnen is het belangrijk om het verschil tussen empathie en sympathie te kennen: empathie betekent met iemand mee voelen, sympathie betekent dat je iets voor iemand voelt. Wanneer we het dus hebben over empathisch stakeholdermanagement, gaat het erom dat je kunt mee voelen met je stakeholders, ook als je niets voor hen voelt. Spiegelneuronen en hoe we deze bewust en onbewust gebruiken om elkaars emoties op te vangen spelen een belangrijke rol bij dit meevoelen. Spiegelneuronen zijn een speciale groep zenuwcellen die ons helpen om instinctief en vrijwel direct te begrijpen wat andere mensen ervaren. Deze spiegelneuronen helpen dus om empathisch te zijn. Daarnaast zijn er 3 ‘layers of empathie’: de cognitieve laag, de emotionele laag en de compassie laag.


Empathisch bevragen
Het is direct tijd voor de eerste opdracht, waarbij de deelnemers direct hun empathische vermogen kunnen bewijzen. Elke deelnemer geeft van zichzelf aan empathisch, een beetje empathisch of niet empathisch te zijn. Vervolgens wordt de groep opgedeeld in tweetallen om elkaar empathisch te vragen. Jeroen geeft hiervoor handige ‘empathie-tools’, zoals het belang van luisteren en ‘niet invullen voor een ander’. Aan de hand van 3 ‘empathische’ vragen - waar sta je voor, waar ga je voor op het werk, wat is momenteel jouw grootste uitdaging – stellen de deelnemers zich aan elkaar voor. Vervolgens stelt elke deelnemer zijn ‘partner’ voor aan de groep. In deze opdracht was het leuk om te zien hoe dit empathisch bevragen de groep direct dichter bij elkaar brengt. Je merkt dat je enorm naar elkaar luistert en je focust op wat je met elkaar gemeen hebt. 


Authenticiteit
In de pauze zetten we nog een lekker muziekje aan en een discussie over authenticiteit van empathie en berouw laait op. Gelukkig is er na de pauze ruimte om hier uitgebreid over te spreken. Het belang van authenticiteit komt aan bod wanneer we het hebben over de grote organisaties die geen empathie lijken te hebben. Er worden er voorbeelden laten zien van wel en niet oprechte empathie. Wat blijkt? Soms is alleen luisteren naar je stakeholders al genoeg. Of zelfs beter dan een onoprechte, ongemakkelijke speech. Alle deelnemers zijn het erover eens dat directies/organisaties/leiders vaak wel denken dat ze empathisch zijn, maar vaak toch te ver weg staan van hun stakeholders om hen daadwerkelijk oprecht te begrijpen. Samenvattend krijgen deelnemers de vier belangrijkste lessen over Empathisch Stakeholdermanagement mee:
1)    Kijk je stakeholders in de ogen;
2)    Empathisch stakeholdermanagement betekent niet dat je je stakeholders altijd hun zin geeft. Het belangrijkste is dat je stakeholder zich gezien, gehoord en serieus genomen voelt;
3)    Authenticiteit is een randvoorwaarde;
4)    Het gaat niet (alleen) over standpunten, maar ook over emoties. 


Voor we het weten is de avond alweer voorbij. Het was een inspirerende avond omdat er enorm veel ruimte was om met elkaar te sparren. Er wordt goed geluisterd en inzichten worden gedeeld. Na afloop blijven we nog even hangen om het gesprek over empathie, authenticiteit en de soms pijnlijke voorbeelden nog even voort te zetten. 


Mocht je nieuwsgierig zijn geworden en een volgende Babbage Academy willen bijwonen, kijk dan snel op onze agenda. Wie weet zien we elkaar bij de workshop Factor C (12 oktober) of Neuromarketing (4 november). Hopelijk tot snel!

Jelmer Ouwerkerk – Recruitment Consultant 

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!

Babbage Company gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.