Data, de toekomst van recruitment. Het einde van het bakje koffie? - Carina Snaas

Carina Snaas 4-5-2017 11:03
Categorieën: Blogs

Iedere week schrijft een professional uit het vak een blog op onze website. Deze week onze eigen Carina Snaas over de toekomst van recruitment. Carina is bijna vijftien jaar als professional actief in de wereld van recruitment en interim-management. Sinds 2011 versterkt ze ons team van Consultants. Als Senior
Consultant binnen Babbage is ze de schakel tussen de verschillende business partners en interim professionals.


Data zorgt voor verandering in recruitment en is de afgelopen jaren daarom ook steeds belangrijker
geworden voor HR-afdelingen en recruitment bureaus. Volgens Rob Vinke, Hoogleraar Personeelswetenschappen aan de Universiteit Nyenrode, bestaat de HR-afdeling in 2020 voor een groot deel uit data analisten. Uit andere branches is al gebleken: (Big) Data helpt om aantoonbaar te sturen op kosten en kwaliteit. Data gaat binnen recruitment vooral gebruikt worden om te analyseren over welke competenties de meest succesvolle medewerkers beschikken - en waar je dus naar op zoek gaat bij de matching en het invullen van vacatures.

blog_image:article_babbag_1493883614590adade7323e.jpg:end_blog_image

Voorspellende algoritmes worden steeds belangrijker in werving en selectie’, aldus een ABN Amro-rapport. En dat is waar nieuwkomers, zoals het Chinese bedrijf Seedlink, mee aan de weg timmert. Zij hebben software ontwikkeld (met kunstmatige intelligentie), waarmee in een mum van tijd voorspeld kan worden, op basis van iemands geschreven of gesproken taalgebruik, of een kandidaat bij een bepaalde functie of een bepaalde bedrijfscultuur past.

Babbage Company en data-recruitment?
Onze kernwaarden zijn persoonlijk, betrokken en deskundig. Een manier van werken puur gericht op data - zoals hierboven omschreven - past niet bij ons. Het menselijk contact zal hierin altijd centraal blijven staan en in worden verweven. Specialistische recruitmentbureaus zoals wij zullen echter wel steeds meer worden geacht (potentiële) kandidaten op dezelfde manier te kennen als marketeers hun klanten, via data. Maar na de data volgt bij ons áltijd het persoonlijk contact.

Wij houden al ruim 18 jaar ons netwerk up-to-date, zowel online via onze database en social media, via onze Communities als via persoonlijk contact. Doordat ons on- en offline netwerk up-to-date en actueel is, kunnen we het gesprek met een opdrachtgever of kandidaat altijd direct de diepte in laten gaan. Door de structurele margedruk en de nieuwe spelers op de markt, zullen echter niet alleen wij, maar alle bureaus moeten innoveren, bijvoorbeeld door te verbreden of juist te specialiseren. En natuurlijk door onszelf bij te scholen, maar ook ons netwerk. Dit doen wij door externe opleidingen, maar ook door bij- en nascholing in huis. Zo weten niet alleen wij, maar - nog belangrijker - onze professionals ook precies wat er speelt in hun vak. Dit voorjaar waren bijvoorbeeld 9 van de 12 workshops in de Babbage Academy uitverkocht en worden een aantal daarvan op verzoek herhaald.

Onze succesfactor is 95%. Als wij denken dat we een vraag niet succesvol kunnen oplossen, zullen we dit altijd eerlijk bespreken. Dat is waar wij voor staan: waardevol in verbinden, want matching is en blijft mensenwerk. Het liefst face-to-face met een bakje koffie. Ook in 2020.

Carina Snaas

Reageer