TikTok: Iedereen kan viral gaan

Je kan er niet meer omheen: TikTok. De nieuwe social media app wordt massaal gebruikt om korte muziekvideo's te maken en met de wereld te delen. Vooral jongeren maken korte filmpjes, maar volgens social media expert Kirsten Jassies is er ook voor 'grote mensen' en bedrijven ruimte om de app in te zetten om zichzelf nog zichtbaarder te maken. Tijdens het webinar 'TikTok: Remixing Cultures' vertelt Kirsten ons alles over dit nieuwe platform en hoe je het nuttig in kan zetten.

'Zelluf doen'

Kirsten is een echte expert op het gebied van social media, met name Instagram en TikTok. Ze heeft als motto 'Zelluf doen', en volgens haar kan dat met TikTok heel makkelijk, waardoor de drempel om het platform te gebruiken heel laag is: Maak een filmpje met je telefoon, edit deze in de app en posten maar!

De app is gericht op korte filmpjes om te delen met de wereld. Met de combinatie van audio en video 'remix' je verschillende culturen en plaats je deze in een andere context. De app wordt veel gebruikt om verschijn-, verdwijn- of verwisseltrucs op film vast te leggen. 'Challenges', dansjes, playbacken... je kan het zo gek niet bedenken en het is te vinden op TikTok. Humor is een belangrijk ingrediënt: "Het gaat erom dat je iets leuks doet," aldus Kirsten.

De TikTok-tic

"Zie je soms jongeren op straat rare bewegingen maken? Dan maken of oefenen ze een filmpje voor TikTok," vertelt Kirsten. "Ik noem dat de TikTok-tic." Zelfs hele families gebruiken het platform om leuke filmpjes, met choreografieën op bekende nummers, te delen met de hele wereld. TikTok is vooral bekend geworden door verschillende challenges: opdrachten die in een filmpje uitgevoerd moeten worden. Gelukkig hoef je deze uitdagingen niet zelf te bedenken, zoals bijvoorbeeld bij Instagram. TikTok komt zélf met suggesties voor challenges en opdrachten, waar je je eigen draai aan kan geven. Op TikTok hoeft het er niet gelikt of als een professionele video uit te zien. "Het moet authentiek zijn,"zegt Kirsten. Een 'making of' met alle bloopers wordt ook gepost om te laten zienwat vooraf fout ging, en dat het niet altijd perfect hoeft te zijn. Dat maakt het echt en laat je lachen. En humor leidt tot interactie. 

Het platform is heel divers, spontaan en open. Daarom voor jongeren de ideale omgeving om te laten zien 'dit is onze wereld'. Zij vinden reclames en advertenties niet erg, als de content maar goed, authentiek is en hun aanspreekt. Kirsten zou het eigenlijk ook wel jammer vinden als grote bedrijven TikTok gaan gebruiken om reclame te maken. Ze is bang dat het iets van de spontane uitstraling te niet doet en saaie content oplevert. 

Wees origineel en leer van jongeren

Door de populariteit onder jongeren zou je denken dat het medium alleen relevant is voor bedrijven met een jonge doelgroep, zoals muzikanten, influencers of voor fashion, lifestyle of sport. Maar Kirsten ziet ook mogelijkheden om je als bedrijf te profileren via deze app, mits je originele ideeën in huis hebt. "Je kunt een plan schrijven, maar nog beter is om creatieve mensen hun gang te laten gaan."

Als voorbeeld vertelt ze over een meisje dat tijdens haar werk achter de kassa bij de Jumbo een filmpje maakte voor TikTok. Wanneer echter een jongen die bij de Albert Heijn werkt ook een filmpje maakt tijdens werktijd, wordt hij ontslagen. De jongen solliciteert daarna bij de Jumbo en wordt aangenomen. Jumbo beweegt makkelijker mee in deze nieuwe werkelijkheid en leert van jongeren. "De Jumbo snapt het," aldus Kirsten.

Ook het Rode Kruis gaat mee in deze trend. Op het nummer Choices van E-40, met als introtekst 'Nope, Yep' laten zij zien hoe je eerste hulp met verlenen (Yep) en hoe het vooral niet moet (Nope). Bol.com en De Efteling gebruiken ook TikTok, leveren leuke content en laten zien hoe je als bedrijf goed gebruik maakt van de app. Weinig bedrijven maken nog gebruik van het medium en daar ziet Kirsten kansen. Door een ander algoritme dan bijvoorbeeld Instagram en Facebook, kan iedereen viral gaan en ontstaat er een hele groep 'nieuwe' (jonge) bekende mensen. 

De TikTok challenges

En hoe ga je nu als bedrijf of organisatie de TikTok challenge aan? Succesvol zijn op TikTok valt en staat met goede content. Daarmee bedoelt Kirsten content die bruikbaar, grappig en authentiek is. Het platform is bijvoorbeeld ook geschikt voor korte tutorials of Q&A's. Dat wordt nog niet veel gedaan, dus daar ligt ruimte. En haak op een originele manier in op bestaande challenges. Tot slot krijgen we allen nog een advies van de dochter van Kirsten, Juno (11 jaar), natuurlijk via een TikTok filmpje: "O my god, heb jij nog geen TikTok? Kom hier met je telefoon en download het nu! Dit is geen reclame, TikTok is gewoon heel leuk!"

Heb jij als marcomprofessional al TikTok? Heb je tips of leuke accounts om te volgen? Wij horen het graag van jullie! 

Heb je het webinar gemist en wil je het terugkijken? Dat kan hier:

 

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!