Het charisma van Irma Sluis

Zelden zulke felle reacties gehad als op een stukje op LinkedIn over doventolk Irma Sluis als icoon van het Coronajaar. Instemming, maar ook nogal felle afwijzing (‘onzin’). Waar komt dat vandaan?

Tot acht miljoen mensen zagen de persconferenties waarop de minister-president ongekend vergaande maatregelen aankondigde. Nieuw voor Nederland was dat iemand op een podium gebaren stond te maken. Dat viel op. Een foto van de graaibeweging voor hamsteren - met bijpassende gezichtsuitdrukking – kreeg alleen al op het Twitterkanaal bijna 10.000 likes. De nieuwe zeesluis bij IJmuiden moest Irmasluis gaan heten, een Drentse rockband bracht een Irmalied uit, ‘een Irmaatje doen’ werd tot neologisme voor een opvallend gebaar verklaard. Zo werd Sluis ongewild BN-er. Terwijl ze – zou je kunnen zeggen – niets te vertellen had. Ze vertaalde immers alleen maar de boodschappen van Rutte en De Jonge.

 

Niets te vertellen en toch populair? Sommige mensen zijn natuurlijke communicators. Noem het charisma. Zo zijn er ook fans van Heleen de Geest die alleen maar de verkeersinformatie op de radio presenteert, en van Martien Meiland uit de reality-tv serie, die hoofdzakelijk zichzelf is. Natuurlijk is dat alleen maar ‘vorm’, ik weet het. (Dit voor de sceptici). Natuurlijk gaat het gaat om de inhoud. Je moet niet gaan denken dat, omdat je vaak in beeld bent, overal iets over te zeggen hebt - het Peter R. de Vries-effect, zeg maar. 

En die felle reacties? Ik denk dat twee aspecten van communicatie hier botsen. Wat zouden we als communicatiemensen graag willen dat het in ons vak om de inhoud gaat. Websiteteksten worden van A tot Z gelezen, en of de afzender nu vanachter een dikke baard staat te mompelen of niet, de inhoud is wat telt en de boodschap komt altijd over. De realiteit is dat we als ontvangers van de boodschap behoefte hebben aan iets menselijks tussen al dat nare nieuws.

Irma, gebarend op haar podium, zal voor altijd een iconisch beeld zijn van de voorjaarsmaanden waarin we de ene na de andere slechtnieuwsboodschap moesten verwerken.
 
Bekijk hier de post van Victor!

 

- Victor de la Vieter
 

Stay up-to-date

Blogs and news

Interested in working together?

Don't you have an account yet?
Create one instantly!

Sign up!

Babbage Company uses cookies to remember certain preferences and align jobs interests.