Een kantoor als 'clubhuis': Welke veranderingen blijven ook 'na corona'?

Het lijkt zo lang geleden, de eerste lockdown en coronamaatregelen... Nog geen jaar geleden deden we, door het thuiswerken, nog een flinke schep boven op de digitalisering van de maatschappij. Ook de arbeidsmarkt kreeg te maken met een fikse uitdaging. Een nieuw kalenderjaar is aangebroken en we kunnen onderstrepen dat de manier waarop we werken en de arbeidsmarkt aan flinke, blijvende, veranderingen onderhevig zijn. En dat de coronacrisis deze veranderingen heeft versneld, is een feit. 

Thuiswerken is een blijvertje, ook na corona

Thuiswerken heeft vele voor- en nadelen. We missen onze collega's, maar ervaren tegelijkertijd meer regie over onze werkdag, werken efficiënter en zijn minder tijd kwijt aan reizen. Hoe zal dit in de toekomst eruit zien? Als we straks wel weer naar kantoor mogen, gaan we dan ook? Net als uit onze enquête van eind vorig jaar, blijkt dat het overgrote deel van de werknemers in ons land tevreden is over thuiswerken. Zij geven aan te verwachten structureel vaker thuis te werken, ook wanneer de crisis voorbij is. Deze verwachting komt voort uit vele onderzoeken over thuiswerken. Zo blijkt uit een enquête van het Centraal Planbureau dat Werkend Nederland verwacht na de coronacrisis blijvend én dubbel zoveel thuis te werken dan voorheen. Ook het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) maakte bekend dat inmiddels 47% van de thuiswerkers ook na corona wil blijven thuiswerken (in maart 2020 was dit nog een kwart). Wel willen werkenden het grootste deel van de week weer naar hun werkplek komen. Het is een interessante ontwikkeling, die in de (nabije) toekomst zal evolueren naar hybride werken.

En de kantoren?

De afgelopen maanden zijn we anders gaan kijken naar de manier waarop we werken. In een eerdere blog gaven we al aan dat we op termijn wellicht minder op kantoor zullen werken. Veel organisaties nemen de huidige werkomgeving onder de loep. Wat is de functie van mijn kantoor? Past deze nog wel bij de bedrijfscultuur? Kantoren zullen niet uit het straatbeeld verdwijnen, maar de functie zal op diverse vlakken veranderen. Hoe? Dat is per organisatie verschillend. Elke organisatie is uniek en heeft andere behoeften. Maar er zijn zeker ook veranderingen die samen de rode draad vormen binnen deze ontwikkeling.

Minder kantoorruimte

De vraag 'is er een reden om dit online te doen?' maakt plaats voor 'is er een reden om dit fysiek te doen?'. Omdat het minder vanzelfsprekend wordt om elke dag fysiek op kantoor te zijn, zullen werkgevers de bezettingsgraad van kantoren herzien. Volle kantoren zijn niet meer nodig, want werknemers functioneren ook goed thuis. Organisaties hebben minder vierkante meters nodig en de meters die er zijn kunnen anders worden benut. Bijvoorbeeld voor samenkomsten, brainstormsessies en overleg.

Slimme gebouwen & hygiëne

Medewerkers moeten zich veilig en fijn voelen op de werkvloer, ook na de coronacrisis. Hygiëne en gezondheid zijn belangrijk, zeker nu we door COVID-19 met onze neus op de feiten zijn gedrukt. De snelheid en impact van de huidige crisis zorgen voor oplossingen om zo veilig en hygiënisch mogelijk te werken. Denk aan papieren placemats die je na je werkdag weggooit of een 3D geprinte 'hygiënehaak' waarmee je deuren, kranen en touchscreens kunt bedienen. Zou het ziekteverzuim hiermee gereduceerd worden?

Het kantoor als ontmoetingsplek

Als werknemers minder naar kantoor gaan, wordt het moment dat ze wél gaan een stuk belangrijker. Het kantoorpand krijgt een socialere functie. Sociaal contact is voor ons als mensen een primaire levensbehoefte en wat we het meest missen tijdens het thuiswerken is dan ook het sociale contact met collega's. Het kantoor zal steeds meer dienen als een soort 'clubhuis', een ontmoetingsplek waar je je collega's ziet en waar je naartoe gaat om creatieve ideeën uit te wisselen. Door deze nieuwe functie worden creatieve processen, zoals brainstormsessies, effectiever en vruchtbaarder.

Ook voordelen voor werkgevers

Ook werkgevers zien de voordelen van thuiswerken. Thuiswerken werd voorheen voornamelijk gezien als een gevaar voor de productiviteit, maar tijdens de coronacrisis is gebleken dat thuiswerken juist productiviteitswinst oplevert. Ook is de drempel om voor een werknemer te kiezen die 'verder weg is' lager door het online en thuiswerken. Een ontwikkeling die wij nu al opmerken bij interim opdrachten: opdrachtgevers staan meer open voor freelance communicatieadviseurs die verder weg wonen.

Organisaties doen er goed aan om deze crisis aan te grijpen om de bedrijfscultuur aan te scherpen. Past de huidige werkomgeving nog bij onze identiteit? Werken we in teams of ligt de focus op het individu? Het 'nieuwe kantoor' wordt een plek waar je als werkgever jouw echte waarde laat zien. Zowel aan medewerkers, als aan partners en klanten. Doe er je voordeel mee!

Wij zijn erg benieuwd hoe jullie hierover denken en/of jullie interessante ontwikkelingen of voorbeelden kennen van organisaties die voorop lopen als het gaat om deze nieuwe norm. Reacties zijn welkom en wie weet gaan we hierover met jou in gesprek voor een vervolg op deze blog!

 

Bronnen: 

SmartWorkPlace - Het kantoor na corona
EenVandaag - Door thuiswerken verandert de functie van het kantoor
Volkskrant - Het nieuwe werken na de coronacrisis
CBRE - The Office Reset
Over Duurzame Inzetbaarheid - Heeft hybride werken de toekomst?
NRC Handelsblad - Nederland wil na de coronacrisis dubbel zo lang thuiswerken
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid - Bijna de helft van thuiswerkers verwacht na coronacrisis vaker thuis te werken
Afbeelding: Fokke & Sukke 

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!