Professional in the Spotlights: Charlene Jozefzoon over haar rol als Interne Communicatieadviseur (a.i.) voor Programma E-Werken bij UWV

 

"Ik vind contact met gebruikers van voorzieningen altijd heel erg belangrijk in mijn werk" 

Al ruim 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie,- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior en senior professionals de passende opdrachten, projecten en functies. Dat zijn zowel interim-professionals (op ZZP basis of via project-detachering), onze eigen pool Babbage Project Professionals (die in vaste dienst werken voor verschillende werkgevers) en professionals die op zoek naar een nieuwe vaste uitdaging. Graag stellen we een aantal van hen aan je voor!

 

 Hoe ben jij in de communicatie terecht gekomen?

"Via mijn studie European Studies met als specialisatie Communicatie ben ik de communicatie ingerold. Ik ben gespecialiseerd in interne- en projectcommunicatie. Na mijn studie heb ik eerst gewerkt als management assistent bij Vattenfall (voorheen Nuon), maar die hadden toentertijd een hele kleine communicatieafdeling en geen interne doorgroeimogelijkheden. Ik heb toen gesolliciteerd bij een communicatieadviesbureau waar ik twee jaar heb gewerkt als account assistant. Ik heb daar ontzettend veel geleerd. In 2018 ben ik begonnen als zelfstandig ondernemer en zo is het balletje eigenlijk verder gaan rollen.”

Je werkt bij het UWV bij het programma E-Werken, wat houdt dat in?

“Het UWV is van oudsher samengesteld uit verschillende organisaties. Het is nog niet zo lang één organisatie. Uit al die organisaties zijn veel verschillende werkzaamheden en processen ontstaan. Het doel van het programma E-Werken is om zo veel mogelijk uniformiteit te krijgen binnen UWV op het gebied van processen, werkvoorzieningen en applicaties, en deze te optimaliseren.”

“Een van de projecten die onder E-Werken valt is Uniform Klantbeeld. Dit project richt zich op de ontwikkeling van een applicatie voor de klantadviseurs, die klanten aan de telefoon hebben met bijvoorbeeld een vraag over hun uitkering. Momenteel moeten de adviseurs veel verschillende programma’s gebruiken om het klantbeeld samen te stellen. Dat kan best tijdrovend zijn, waardoor de klant langer moet wachten. Met deze applicatie is alle belangrijke informatie van de klant in één oogopslag te zien.

Ik adviseer de projectmanager hoe we met interne communicatie o.a. de toekomstige gebruikers van deze toepassing het beste kunt bereiken en informeren. Ik ontwikkel bijvoorbeeld video’’s en presentaties. Ook schrijf ik artikelen en ga regelmatig met collega’s in gesprek om te inventariseren wat er nodig is om ze enthousiast te krijgen.

Om collega’s te enthousiasmeren is het belangrijk gebruikers die al aangehaakt zijn in te zetten als ambassadeurs. Peer-to-peer-tactiek is hierbij heel belangrijk. Vooral omdat wij goed aan onze gebruikers laten zien dat we de input en feedback die zij geven daadwerkelijk inzetten. Dat creëert ook vertrouwen. Je moet je voorstellen dat jij een nieuwe auto gaat kopen. Vraag je dan eerder advies aan je buurman of aan de verkoper, waarvan je weet dat hij er voordeel van heeft als je de auto bij hem koopt? Van je buurman verwacht je misschien eerder objectieve informatie.

Op dit moment zitten we in een moeilijke positie omdat veel UWV-collega’s bezig zijn met de NOW-regeling in verband met Corona. We merken dat, juist in deze situatie, de vraag naar de applicatie die wij aan het ontwikkelen zijn groot is.”

Wat maakt deze functie direct aantrekkelijk voor jou en wat maakt dit werk uitdagend?

“Ik vind contact met gebruikers van een voorziening altijd heel erg belangrijk in mijn werk. Ik ben een expert op het gebied van communicatie, maar zij zijn een expert op het gebied van hoe zij werken met bepaalde voorzieningen en applicaties. Als je die expertises met elkaar combineert, krijg je iets heel moois. Je ziet dan dat het veel beter is om met elkaar in gesprek te gaan en niet alleen maar informatie te zenden. Het is als organisatie belangrijk te luisteren naar je experts. Je hebt hen niet voor niets aangenomen of ingehuurd. Door collega’s te informeren en met hen in gesprek te gaan heb ik daarin een bijdrage kunnen leveren.”

Wat is jouw ervaring met Babbage Company?

"Babbage heeft me heel erg geholpen bij het vinden van een passende opdracht. En Babbage houdt contact met je, wat heel simpel klinkt, maar echt belangrijk is. Carina belde mij bijvoorbeeld bij de start van de COVID-19 lockdown meteen op om te vragen hoe het ging. Dat is heel waardevol. Ik denk dat dat Babbage onderscheidt." 

Is er iets wat je andere marcomprofessionals wilt meegeven?

" Wat ik heb geleerd is dat, wanneer je op zoek bent naar een opdracht, je beter zelf kan bellen dan een inschrijfformulier op de website invullen. Laat je stem horen, laat weten waar je naar op zoek bent, dat is de beste manier om binnen te komen.“ 

Babbage heeft me heel erg geholpen bij het vinden van een passende opdracht

Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar een mooie next step . Solliciteer nu!
In de serie Professional in the spotlights hebben we vele verhalen. Lees bijvoorbeeld over het project van Marjan Huisman en Caroline van Daatselaar bij UWV of check het verhaal van Judith Kessels.
Stay up-to-date

Blogs and news

Interested in working together?

Don't you have an account yet?
Create one instantly!

Sign up!

Babbage Company uses cookies to remember certain preferences and align jobs interests.