De opening van de hemel voor marketeers - Ewout Wolff

Over de opening van de hemel voor marketeers, door Ewout Wolff. Hij verzorgt op 23 mei een workshop over Digital Marketing voor Communicatieprofessionals aan de Babbage Academy.

Frankrijk ten tijde van Napoleon
In de tijd van Napoleon kwamen wetenschappers op het briljante idee om een standaardmaat te gaan gebruiken: de meter werd geboren. En vanaf dat moment gingen mensen verwoed aan de slag om de wereld te meten. En ze ontdekten enorm veel dingen: Frankrijk bleek bijvoorbeeld 10% kleiner te zijn dan gedacht - waar de Franse koning erg boos over was. De wegen bleken omwegen te zijn, waardoor verkeer daarna een andere route nam en producten uit het hele land (en later het hele keizerrijk) konden nu veel gemakkelijker met elkaar worden vergeleken - wat veel gevolg had voor de internationale commercie.

Kortom: door de wereld te meten kwam er meer inzicht en gingen mensen leven naar dit inzicht.

Dit experiment werd 200 jaar herhaald, toen in de toen onbekende wereld van het internet werd opgemerkt dat je misschien wat zou kunnen meten, als een Website bezoeker op een knop zou drukken. Dat kon en de jaren daarna bleek dat we steeds meer konden meten. En alweer zorgde dat voor een hausse aan meetpunten (Web Analytics genoemd) en data. En deze data was essentieel voor het businessmodel van het jonge internet: adverteren. Een explosie aan sites, media en apps volgden, die allemaal zoveel mogelijk klik registreerden van bezoekers.

De opening van de hemel voor marketeers
Voor marketeers was dit de opening van de hemel: waar je vroeger maar 50% van je media uitgaven kon meten, leek het nu alsof dit ineens 100% was. En waar eerst bezoek op de website gemeten kon worden, werd de hele funnel in sales gemeten en was opeens duidelijk wat wel en niet tot conversie naar de volgende stap verzorgde.
Door alle metingen binnen en buiten de site werd het zelfs mogelijk om een Online Customer Journey in kaart te brengen, zeker omdat mensen steeds meer en steeds eerder online gingen. Gedrag van mensen werd steeds meer beïnvloedbaar: werk van psychologen als Cialdini zijn omarmd om beter gedrag te beïnvloeden. En dankzij de populariteit van wereldwijde social media leek er zelfs zóveel inzicht in menselijk denken en gedrag te zijn, dat er Amerikaanse Presidenten mee verkozen zijn.

Zie daar de wereld van de internet/online/digital marketeers: een weelde van metingen, kanalen, media, conversie en interacties. En het lijkt niet dat de stormachtige ontwikkelingen stil komen te liggen: er komst steeds meer automatisering, signalen van kanalen worden gecombineerd, data kan je steeds beter analyseren, waardoor de privacy van mensen in gedrang komt, er komen nog steeds meer databronnen en media bij en dan heb je nog robotisering en kunstmatige intelligentie.

Kortom: een bijzondere wereld, die voor communicatieprofessionals soms lastig te begrijpen is, maar die wel van belang is te kennen. Wordt communicatie ook onderworpen aan de datahonger en meetbaarheid van online? Wordt communicatie de hofleverancier van “fake news” of clickbait, of is het er juist om voor conversie te zorgen?

Franse wetenschappers kwamen er na 1795 achter dat ondanks de standaard van de meter, toch niet alles te meten was. Ook in onze tijd wordt duidelijk dat er beperkingen en nadelen zitten aan de wereld van digitaal: het blijkt lastiger te meten hoe je een merk maakt, wat de impact of kwaliteit is van goede communicatie of hoe je vertrouwen opbouwt bij consumenten.

Door Ewout Wolff, Marketing Manager & Strategy Consultant a.i.
Ewout geeft 23 mei aanstaande een workshop waar we niet alleen kijken naar de huidige digitale marketing, maar ook wat de ontwikkeling van de digitale marketing betekent voor het werk en de toekomst voor de moderne communicatieprofessional. Hier wil je meer over horen, dus wil je onze workshop bijwonen? Schrijf je dan nu in!

Interested in working together?

Don't you have an account yet?
Create one instantly!

Sign up!