Een kopje koffie met Eva Samplonius - Willemijn Kaal

Willemijn Kaal 25-9-2017 15:45
Categorieën: Blogs

Onlangs sprak onze eigen Eva Samplonius met Willemijn Kaal, consultant arbeidsmarktcommunicatie & employer branding bij BVH. Een leuk en interessant gesprek over het snijvlak van communicatie en recruitment. Het ging met name over de rol van cultuur in beide werelden. Willemijn heeft dit gesprek verwerkt in een artikel voor op www.personeelzaak.nl, maar natuurlijk vinden we het zelf ook leuk om dit artikel te delen.

Eva Samplonius is Recruitment Consultant bij Babbage Company in Amsterdam. Eva en ik kennen elkaar vanuit onze studie Corporate Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Toch grappig om te zien dat we beide nu een baan hebben in een wereld die niet direct iets te maken heeft met corporate communicatie. En dus was het ook zo leuk om een kop koffie te drinken. Ik was benieuwd hoe ze daar terecht was gekomen, waar ze zich nu dagelijks mee bezig houdt en welke bewegingen zij ziet op de arbeidsmarkt. We hebben voornamelijk gesproken over het belang van cultuur in de recruitment-wereld.

Babbage Company
Babbage Company is een recruitmentorganisatie met een breed netwerk van ervaren marketing-, communicatie- en online professionals. Zo kunnen zij als partner fungeren in de zoektocht naar professionals op vaste-, interim- of detacheringsbasis. Met een netwerk van ruim 30.000 professionals met zeer uiteenlopende expertises kunnen zij zowel professionals op managementniveau, op uitvoerend niveau en op specialistisch niveau aanreiken.

Belang van het Employer Brand bij recruitment
Eva vertelde me dat zij voornamelijk een profit klantenportfolio heeft. En zonder namen te noemen, kan ik zeggen dat daar zeker mooie opdrachtgevers tussen zitten. Organisaties die ondanks hun commerciële karakter een mooi verhaal te vertellen hebben. En hoewel we het tijdens ons gesprek onder andere hadden over de eeuwige strijd tussen recruitment en communicatie (korte termijn vs. lange termijn), gaf Eva aan dat juist het verhaal van de organisatie steeds belangrijker wordt bij het koppelen van professionals aan organisaties. De culturele klik en het employer brand zijn steeds doorslaggevender ten opzichte van de competenties die iemand op papier heeft. “Cultuur is het aller belangrijkste. Het komt heel vaak gewoon neer op gutfeeling, of diegene bij de organisatie past.”, aldus Eva.

Een ontwikkeling die ik persoonlijk ten zeerste toejuich. Op het moment dat het “snelle” recruitment en de structurele communicatieaanpak een stukje dichterbij elkaar komen, ontstaat er pas echt effectieve personeelswerving. Effectieve werving begint namelijk bij het duidelijk maken waar je als werkgever voor gaat en staat, wat je je werknemers kunt bieden en wat je ze kunt beloven. Uiteraard moet dit berust zijn op de werkelijke identiteit van de werkgever. Anders is de geloofwaardigheid er in deze tijd al snel vanaf. Maar zodra het employer brand goed staat, maakt dit het werk van de recruiter makkelijker. De beoordeling of een kandidaat bij een organisatie past, wordt nu niet alleen meer gemaakt op basis van gut feeling. Die beoordeling is gegrond op het employer brand. Of de gut feeling is uiteindelijk meer en meer gebaseerd op het employer brand, zo kan je het natuurlijk ook zien.

Recruiten van Millennials
En recruiters kunnen alle hulp gebruiken in de huidige arbeidsmarkt. Zo vertelde Eva dat er binnen de arbeidsmarkt van marketing-, communicatie- en online professionals vooral heel veel vraag is naar digital marketeers. “Ze zijn niet aan te slepen.” Om als recruiter die ene digital marketeer ervan te overtuigen om juist voor jouw opdrachtgever te gaan werken, moet je met een sterk, duidelijk en oprecht verhaal komen. Zeker aangezien de echte talenten onder de digital marketeers onder de generatie “Millennials” vallen. De generatie die is opgegroeid met computers, internet en social media. Deze generatie staat erom bekend dat ze purpose gedreven zijn. Ze willen met hun werk iets bijdragen. De wereld weer een beetje verder helpen. Hoe beter je als recruiter kunt uitleggen waar de potentiele werkgever voor gaat en staat, hoe groter de kans dat er een goede match gemaakt kan worden.

The perfect match
En dat is toch uiteindelijk waar iedere recruiter blij van wordt: het koppelen van de juiste mensen aan de juiste organisaties. “Ja dat is het allermooiste wat er is, om beide partijen blij te maken met een goede match. Daar doe je het voor.” En als de kans om dit vaker en effectiever te verwezenlijken wordt vergroot door het employer brand te integreren in de recruitmentstrategie, is dat volgens mij alleen maar mooi meegenomen.

Willemijn Kaal

Reageer