In vogelvlucht door Factor C Babbage Academy Webinar Factor C door Gea Wolfslag

Binnen een overheidsinstantie is het belangrijk een goede communicatiestrategie en communicatiedoel te hebben. Je hebt te maken met veel verschillende stakeholders en beleid dat mensen raakt. De Factor C methode helpt om al deze verschillende stakeholders te betrekken. De Babbage Academy organiseerde een webinar om met deze methode kennis te maken. De spreekster, Gea Wolfslag, heeft deze methode mede ontwikkeld en is de uitgelezen persoon om meer over Factor C te vertellen.

Gea Wolfslag heeft veel ervaring met overheidscommunicatie, Factor C en het introduceren van deze werkwijze bij overheidsinstellingen. Doorgaans geeft zij een uitgebreide workshop Factor C in één of twee dagdelen, dus tijdens het webinar introduceert zij in vogelvlucht deze methode aan ons. De afspraak om in 2021 vervolgsessies te organiseren is dan ook snel gemaakt.

Interactie

De overheid wordt niet zomaar vertrouwd, maar moet het publiek overtuigen van het nut of het belang van een campagne of beleid. Interactie met de doelgroepen en stakeholders is daarbij essentieel. Factor C is een methode waarbij deze stakeholders en doelgroepen goed in beeld worden gebracht en de middelen geeft om een boodschap op maat te maken voor iedere verschillende groep. Zo verhoogd je de kans dat de boodschap aankomt en het gewenste resultaat wordt bereikt.

Werken volgens de Factor C-methode houdt in dat communicatie al vroeg betrokken wordt bij de beleidsvorming. Alleen dan kan een effectieve communicatiestrategie vastgesteld worden, volgens Gea. Ook hoeft er dan minder ‘gerepareerd’ te worden achteraf: “Al te vaak moet communicatie goed praten wat er fout is gegaan. Door de Factor-C methode kan je dit voorkomen. Het is een andere insteek dan veel teams gewend zijn, maar als communicatieprofessional moet je soms de organisatie een beetje opvoeden”.

Gereedschapskist

Gea noemt Factor C ook wel een ‘gereedschapskist die helpt de kernboodschap van een campagne effectief onder het voetlicht te brengen bij alle betrokken partijen. Deze ‘kist’ helpt communicatieprofessionals om de omgeving gestructureerd in kaart te brengen, wie de stakeholders en doelgroepen zijn en wat hun rol is, te onderzoeken hoe stakeholders en doelgroepen over deze onderwerpen praten en hoe het (nieuwe) beleid aan deze groepen verbonden is. Kortom: de stakeholders en doelgroepen in relatie tot het beleidsdoel is leidend voor de communicatie. 

Niet iedere doelgroep kun je met dezelfde boodschap bereiken. Het is daarom noodzakelijk om tot een kernboodschap te komen die in verschillende boodschappen voor verschillende groepen aangepast kan worden. Door de verschillende boodschappen, momenten en kanalen duidelijk te krijgen kan het communicatiedoel makkelijker bereikt worden met de mogelijkheid tussentijds bij te sturen als het nodig is. Een zogenaamd message house heeft de kernboodschap als basis, maar geeft een platform voor alle betrokken partijen te reageren vanuit hun eigen perspectief.

Communicatieframe

Eén van de ‘gereedschappen’ binnen Factor C is het Communicatieframe. Het Communicatieframe helpt bij het ontwikkelen van een effectieve strategie en bij het beantwoorden van vragen zoals ‘wat is de visie’, ‘wat is de ambitie’, en ‘wie zijn de stakeholders’. Met antwoorden op deze vragen en een duidelijke kernboodschap kan de strategie uitgewerkt en toegepast worden. 

CASI
Een ander hulpmiddel (gereedschap) binnen Factor C is het Communicatie Activatie Strategie Instrument, ook wel CASI genoemd. CASI wordt gebruikt om van het beleidsdoel naar het gedragsdoel te komen, vervolgens van het gedragsdoel naar gedragsbepalers en uiteindelijk van gedragsbepalers naar strategieën en eventuele interventies in het project. “Met een uitgewerkt frame is het makkelijk de nadruk te leggen op belangrijke aspecten van de strategie”, vertelt Wolfslag ons. “Je kunt dan beter uitleggen en laten zien wat je bijvoorbeeld voor aanpak in gedachten hebt”. Hierbij spelen persona’s een belangrijke rol om gedrag van de verschillende doelgroepen in een karakterschets te vullen. 
 “Persona’s helpen bij de beeldvorming. Het beoogde publiek krijgt daarmee een duidelijker gezicht”, vertelt Wolfslag ons.

Tijdens het webinar was er veel ruimte om vragen te stellen en dat werd dan ook gedaan. Dit maakte de sessie interactief. Gea gaf bij alle vragen voorbeelden uit de praktijk waar zij aan gewerkt had, zo werd de theorie goed onderbouwd met concrete manieren hoe werken met Factor C eruit ziet. Weliswaar was dit Factor C in een vogelvlucht, bij de aanwezigen smaakte het naar meer. Wordt vervolgd in 2021!

Kijk voor meer informatie ook op www.communicatierijk.nl 

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!