Weg met de cameravrees! - Josette Bieleman

Josette Bieleman 11-4-2016 12:00
Categorieën: Blogs

Afgelopen donderdag vond het jaarlijkse eRecruitment event van Emerce plaats. Eén van de hot topics was video solliciteren. Wij waren er natuurlijk ook bij! Josette Bieleman neemt deze nieuwe manier van
solliciteren nader voor jullie onder de loep.

Een persoonlijke video insturen, blijkt tegenwoordig dé manier om op te vallen bij een sollicitatie. En in sommige gevallen zelfs ‘verplicht’ maar daarover later meer. Hoe pak je het video solliciteren aan?
Wat zeg je wel, en juist niet, in zo’n video? En is het wettelijk eigenlijk wel toegestaan om een video te versturen?

Solliciteren via video kan op verschillende manieren. Zo kan je een algemeen verhaal vertellen over jezelf en het dus eigenlijk gebruiken als vervanging van je CV. Je kunt het ook als motivatie gebruiken voor een bepaalde vacature, of als een extra tool naast je CV en motivatie. Mogelijkheden genoeg! Het voordeel van video solliciteren is dat je potentiële werkgever meteen ziet hoe je overkomt. Volgens Neurowetenschapper Roeland Dietvorst van Neurolabs, en spreker op het eRecruitment event, kunnen mensen binnen 1 minuut inschatten wie ze voor zich hebben. Alles draait om bewuste, maar vooral onbewuste reacties die een persoon oproept waaraan een recruiter kan zien of je een geschikte kandidaat bent.

Hoe zet ik een video in elkaar
Het opnemen van een video is tegenwoordig niet moeilijk; 4 op de 5 Nederlanders heeft een smartphone. Via Whatsapp heb je binnen een paar minuten een filmpje opgenomen én verzonden. Dat kan natuurlijk ook per e-mail en via je webcam. Wil je het professioneler aanpakken dan zijn er verschillende bedrijven waar je tegen een vergoeding een video kan laten opnemen. Dit is natuurlijk vooral van toepassing wanneer je kiest voor je video als vervanging van je CV, want om nu elke keer voor iedere vacature een nieuw filmpje te laten maken is wel erg veel van het goede!

Niet iedereen is een grote fan van zichzelf presenteren op camera. Ben je iemand die vroeger al wegdook als de videocamera tevoorschijn werd gehaald? Of gerust een blokje omloopt als er een cameraploeg op straat aan het filmen was? Jezelf op beeld zien kan confronterend zijn: “die stem alleen al, klink ik echt zo?” (Dit blijkt trouwens niet altijd je ‘echte’ stem te zijn, Brit Lab heeft hier een mooi filmpje over gemaakt.)



Met de komst van smartphones is het al wat normaler geworden om mensen te filmen. Toch blijft het spannend om jezelf terug te zien en helemaal als je bedenkt dat je droombaan op het spel staat!

En dan de juridische regels…
Het klinkt allemaal leuk, maar hoe zit het juridisch gezien? Dat lijkt nogal ingewikkeld te zijn. De Wet Bescherming Persoonsgegevens verbiedt namelijk de verwerking van bijzondere persoonsgegevens. Deze mogen alleen verwerkt worden met aparte toestemming of als het echt strikt noodzakelijk is voor de in de wet genoemde situatie. Dit gaat bijvoorbeeld om raskenmerken of om een aandoening of ziekte van iemand, welke zichtbaar (kunnen) zijn op beeld. De Autoriteit Persoonsgegevens, die de wet moet handhaven, zegt niet alles te verbieden maar wel bepaalde richtlijnen te hanteren. Deze richtlijnen komen erop neer dat kandidaten bij video solliciteren de volledige vrije keuze moeten hebben om een video in te sturen van zichzelf in de werving- en selectie-procedure. De sollicitant mág dus een video opsturen, maar een werkgever kan dit dus niet verplichten.

Echter in de praktijk
In de praktijk zien we echter steeds meer voorbeelden van werkgevers die video solliciteren wel als een verplicht onderdeel opnemen in hun selectieprocedure en zich niets aantrekken van deze regels. “Als een kandidaat dit weigert, past deze al niet bij ons”, zo luidt de opmerking van een van de recruiters bij Hunkemöller. Hunkemöller wil medewerkers die fun, gepassioneerd en inspirerend zijn, net als zijzelf, en voor hen is het meedoen aan een videosollicitatie hier een gedragsvoorbeeld van. Het scheelt ze een hoop CV’s waar ze anders doorheen moeten spitten. Kortom, anno 2016 ontkomen we er niet meer aan: dus weg met de cameravrees!

blog_image:babbag_1460368670570b751e0397d.jpg:end_blog_image

Tips
Voordat je je webcam of smartphone pakt en al in de make-up schiet, hierbij nog een paar tips:

  1. Houd het kort en persoonlijk.
  2. Zorg voor een goede camerapositie: zet de camera voor je neus en gebruik niet teveel hoofdruimte. (Dit is de afstand tussen de bovenkant van je hoofd en de bovenkader van je beeld). Zet je camera stabiel neer, bijvoorbeeld op een statief.
  3. Zorg voor goed lichtinval.
  4. Wees jezelf: studeer je tekst niet letterlijk in, maar oefen je presentatie van tevoren een paar keer.
  5. Maak je video één a twee minuten lang.
  6. Wees creatief! Denk breed: een video biedt tal van mogelijkheden, maak hier gebruik van. Je kunt je video bijvoorbeeld opnemen op een locatie die weergeeft waar jij je thuis voelt of in relatie tot de opdrachtgever. Zorg wel dat de audio goed is.

Bonustip
Bekijk je video en wees kritisch. En laat de video zien aan iemand uit je omgeving. Neem het opnieuw op als je niet tevreden bent!

Wat vinden wij ervan?
Bij Babbage Company vragen wij je nog altijd om een getypt CV en motivatie te sturen. Toch denken wij dat video solliciteren zeker een waardevolle bijdragen kan leveren voor een opdrachtgever. Wij volgen deze trend dan ook op de voet en zijn er zeker voorstander van om de opdrachtgever te verrassen met een originele video. Dus niet en .. of , maar en .. en. Toch zal het niet bij elke vacature / elke kandidaat passen en dit is niet erg. Er zijn altijd opdrachtgevers waarbij je ouderwets in de pen mag.. en zelfs moet… klimmen. Het is voor een marcomprofessional vaak ook goed om je schriftelijke vaardigheden (een belangrijke competentie) direct te laten zien!

Als je nog meer wilt weten…
http://www.frankwatching.com/archive/2015/05/07/laat-sollicitatie-opvallen-5-tips-geslaagd-video-cv/  
http://theodekleijn.nl/sollicitatievideo-10-tips-goede-video/  

Reageer