Verkiezingscampagnes in Coronatijd: tv is weer helemaal terug

De campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen is dit jaar anders als alle andere. En niet alleen omdat er 37 (zevenendertig!) partijen meedoen. In Coronatijd worden campagnewetten herschreven. Applausbijeenkomsten? Bijna onmogelijk. Handenschudden? Vergeet het maar. Zwevende stemmers, en daar zijn er tegenwoordig nogal wat van, zetten een kruisje bij de naam van iemand die ze kennen, was ooit de redenering. Zíchtbaarheid, daar gaat het om. En daar speelt – wie had dat gedacht – tv weer een grote rol.

Persconferenties die door 5 miljoen mensen worden gezien
Dat was nog wel de grootste mediaverrassing in deze tijd: tv is terug. Ondanks Netflix, Disney+, Videland en al die andere abonneekanalen. Vooral de publieke omroep (die was ooit bijna helemaal afgeschreven) profiteert. Zie het grafiekje uit de Volkskrant hieronder. En dan hebben we het nog niet over persconferenties die door 5 miljoen mensen op Nederland 1 worden gezien. Actualiteitenrubrieken die beter worden bekeken dan ooit. Of de drie miljoen mensen die afstemmen op de finale van De Slimste Mens-quiz, ooit begonnen als vulsel tijdens de zomerprogrammering.


 
De echte lessen voor campagnecommunicatie leren we pas bij de uitslag. Gaat Rutte profiteren van de tv-zichtbaarheidsbonus? Nog nooit stond een minister-president zo vaak voor de camera’s met persbijeenkomsten en Torentje-praatjes over Coronamaatregelen als hij. Leider in de strijd tegen de (in dit geval onzichtbare) vijand. Dat kán een voordeel zijn dat opweegt tegen het toeslagendebacle. Maar weten doe je het nooit. Churchill leidde Engeland naar de overwinning in de Tweede Wereldoorlog. Maar toch stemde de kiezer hem in juli 1945 keihard weg.
 

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!