De communicatietrends van 2020/2021!

Door: Gioia Endt 20-5-2020

Categorieën
:
Blogs, Nieuwsberichten,

Het communicatievak is constant in ontwikkeling, met nieuwe communicatietools om in te zetten, nieuwe inzichten en meer mogelijkheden om doelgroepen te bereiken. Afgelopen maandag (18 mei) publiceerde Logeion de communicatietrends voor 2020/2021, een belangrijke inspiratiebron voor communicatieprofessionals.

‘Er zijn zoveel mogelijkheden in dit vak en deze worden alleen maar groter en rijker,’ aldus Carola van Kester, voorzitter van Logeion Adviesraad Programmering & Trends tijdens het korte online webinar van Logeion op dinsdag 19 mei, waarin zij de communicatietrends toelichtte. De trends waren begin maart af, vlak voor de coronamaatregelen. ‘De trends die we voor ogen hebben moeten ook coronaproof zijn. Eigenlijk hebben ze de toets goed doorstaan, de belangrijkste elementen uit de trends zijn nu misschien juist sterker dan in een normale tijd’, zegt Van Kester. 

Wat zijn de trends? Wat betekenen ze voor communicatieprofessionals? En welke invloed heeft corona op de communicatietrends? Een korte samenvatting van Babbage. 

Trend 1: Verdeelde samenleving, gedeelde toekomst.
De samenleving ziet tegenstellingen en verandert in een rap tempo, wat het lastiger maakt om succesvol te bouwen aan gedeelde waarden. We moeten terug naar het oorspronkelijke Latijnse woord communicare: ‘gemeenschappelijk maken’. We zitten allemaal in een eigen filter bubble, maar als organisatie wil je connectie maken met verschillende groeperingen. Met communicatie kunnen we de gesloten grenzen van deze bubbels doorbreken.
‘We moeten connectie en verbinding maken om je dienstverlening en verhaal in alle ‘bubbels’ te laten landen’, aldus Carola. Voor de communicatieprofessional betekent dit niet alleen verdiepen in de bekende bubbel, maar óók verdiepen in de andere bubbel, onderzoeken hoe je die kunt bereiken om ook daar aansluiting te vinden. De juiste middelen om dit te doel zijn storytelling, interactie en events. Daarnaast is het belangrijk om continu nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, waaronder soft skills

Een mooi voorbeeld van het doorbreken van deze bubbels zien we volgens Van Kester in de discussies rondom de coronamaatregelen: ‘Aan het begin van de coronatijd zaten we in een gezondheidsbubbel, dat was het verhaal dat landde op dat moment, er was vrijwel geen tegen geluid. In de loop van de tijd zie je dit veranderen en ontstaat er ruimte voor een ander geluid, ook in het crisisteam. En dan ontstaat er verandering. We werken allemaal voor de gedeelde toekomst, met hetzelfde doel voor ogen.’ 

Trend 2: Technologie als bondgenoot
De tweede trend, technologie als bondgenoot, gaat over de affiniteit van communicatieprofessionals met technologie. ‘Jarenlang laten we het stukje technologie aan specialisten over. We moeten met hen blijven samenwerken, maar we ontkomen er niet aan om ook zelf de technologie te omarmen’, aldus Carola. De technologie ontwikkelt zich snel en zorgt ervoor dat we steeds sneller, gerichter en effectiever in staat zijn om onze klanten te bedienen. Als communicatieprofessionals moeten we ons ook zelf gaan verdiepen in de technologie, om optimaal de afweging te kunnen maken welke middelen het beste zijn in te zetten en optimaal gebruik te kunnen maken van data. ‘Technologie biedt mogelijkheden die tot de hemel reiken, maar misschien is dat voor jouw organisatie helemaal niet nodig. Sta open om jezelf bij te scholen en zie technologie als je bondgenoot.’

Er zitten ook rafelranden en maatschappelijke dilemma’s aan technologie, waar je je als communicatieprofessional ook in moet verdiepen. Maar het belangrijkste is de bereikbaarheid die het biedt: iedereen heeft toegang. Zeker in deze coronatijd wordt dat sterk ervaren. 

Trend 3: Welkom in de belevingswereld
De belevingswereld van de klant is al langere tijd een belangrijk onderwerp binnen de communicatie. De mogelijkheden worden groter, klantervaring en klantbeleving wordt alleen maar belangrijker. De communicatie wordt allround: van tekst en beeld, tot beleving en virtual reality. Met een goede combinatie van customer journey, inzichten uit de gedragswetenschappen én technologie weten we steeds beter om toegerust ons werk te doen. ‘Communicatie brengt geen boodschap over, maar communicatie ís de boodschap’, aldus Carola. 

Binnen de belevingswereld van de klant zijn  authenticiteit en persoonlijkheid van groot belang. Origineel zijn, jezelf zijn en je kwetsbaar opstellen: ‘Ook dat zie je in deze coronatijd juist sterker terug; laten zien hoe jij als bedrijf en de medewerkers van jou bedrijf zich door deze tijd heen werken.’

Wat zijn jouw ideeën als communicatieprofessional over de trends van de toekomst? Welke kun je gemakkelijk toepassen of pas je al toe? Of ben je juist op zoek naar een nieuwe stap binnen het communicatie vak? We horen het graag van je en zitten altijd klaar voor een virtueel kopje koffie. Neem contact met ons op!  

Bron: Logeion communicatietrends 2020/2021: https://www.logeion.nl/trends-2020-2021