Slapend rijk worden - Ellen Blom

Door: Ellen Blom 27-5-2016

Categorieën
:
Blogs,
Iedere week schrijft een professional uit het vak een blog op onze website. Deze week Ellen Blom! Ellen Blom is Manager Customer Experience, Marketing & Communication bij Univé Regio +.

Slapend rijk worden

In een opwelling meldde ik me vorige week aan voor de workshop SEO van de Babbage Academy. Waarom? Omdat ik denk dat je als marketeer niet geloofwaardig bent als je niet een aardig woordje SEO kunt meepraten en ik me realiseerde dat dit vakgebied continu verandert.

Stipt om zeven uur begonnen we, een groep van een stuk of tien dames die allemaal hun eigen redenen hadden om de training bij te wonen. De dames van online kinderkleding-winkel Billy en Lilly bijvoorbeeld, deden de workshop echt om hogerop te komen in Google, terwijl er ook een paar deelnemers ‘meer in het algemeen’ geïnteresseerd waren in het onderwerp. Opmerkelijk wel, dat geen enkele man zich had aangemeld. Hypothese: mannen denken dat ze alles al weten, voor wat betreft SEO. (Inmiddels weet ik dat dat vrijwel onmogelijk is, omdat SEO een veelkoppig, steeds veranderend monster is.)

De workshop werd begeleid door Dennis Mickers van Douro Media, die is gespecialiseerd in het geven van SEO-trainingen. De verwachtingen waren hooggespannen, Dennis is namelijk onlangs uitgeroepen tot beste SEO/Analytics trainer van Nederland. Geheel terecht, zo bleek. Omdat ik denk dat Dennis nog wel eens terugkomt bij de Babbage Academy en omdat je altijd zelf een training bij hem kunt boeken, ga ik hier niet herhalen wat er in twee en een half uur langskwam. Wel zal ik stilstaan bij wat ik zelf de grootste eye-openers vond.

Eerst denken, dan doen

Wat ik ervan heb geleerd is dat je voordat je een site gaat (laten) maken, al over SEO moet nadenken. Deze site over een vakantiehuis Terschelling bijvoorbeeld, wordt door Google niet als optimaal gebruiksvriendelijk beoordeeld, vanwege het feit dat hij niet snel genoeg laadt (door de foto’s), dat er niet gelijk tekst verschijnt en er te veel rommel in de broncode staat, door o.a. alle plugins die er zijn gebruikt. De problemen met betrekking tot de laadsnelheid zijn deels op te lossen door een duurder hostingpakket te nemen. Echter, als er was gekozen voor een ander of custom made thema in Wordpress en voor minder plugins, dan was dit probleem er helemaal niet geweest. Als je serieuze plannen hebt met je website, dan is het dus raadzaam om je vooraf te verdiepen in of te laten adviseren over SEO. 

Google houdt nog steeds van lelijke zinnen
Treurig nieuws is dat Google nog steeds veel meer waardering heeft voor lelijke zinnen dan voor prettig leesbaar, fraai proza. Als je bijvoorbeeld gevonden wilt worden op vakantiehuis Terschelling, om nog maar even bij het voorbeeld van hierboven te blijven, dan moet je echt letterlijk ‘vakantiehuis Terschelling’ verwerken in je zinnen. Het toch wel heel logische woord ‘op’ kan worden afgestraft met een lagere ranking. Als je gevonden wilt worden op Terschelling vakantiehuis, omdat je via de zoekwoordenplanner van Google hebt achterhaald dat hier veel op wordt gezocht, dan worden je zinnen nog eigenaardiger. Ik had eigenlijk wel verwacht dat Google in de loop van de jaren slimmer en daardoor gevoeliger was geworden voor mooie, goedlopende zinnen, maar helaas is het (nog) niet zo ver. Voorlopig blijkt het dus zoeken naar de minst lelijke compromissen.

Tools
Wat ik ook niet wist, is dat er zoveel slimme, handige tools beschikbaar zijn, die je helpen om je website te optimaliseren. Je kunt bijvoorbeeld nagaan of je site 100% geschikt is voor mobiel. En er is bijvoorbeeld ook een tool die nagaat of er geen gekopieerde content op je site staat, want daar houdt Google niet van en dat is dan weer slecht voor je ranking.

Subtiele wereld
Wat ik vooraf hoopte, was dat ik naar huis zou gaan met enkele, liefst simpele, tips. Tips waarmee ik het grote verschil zou kunnen gaan maken met de websites die ik onderhoud. Helaas… de SEO-wereld is een heel subtiele wereld; het gaat erom dat je een heleboel kleine acties uitvoert, die uiteindelijk samen leiden tot een goede ranking. Grote stappen snel thuis, gaat hier dus helaas niet op.

Aandacht, tijd, liefde en geduld
En hoewel eigenlijk geen nieuws, werd het mij deze avond weer eens duidelijk dat voor niks de zon op gaat. Als je gratis gevonden wilt worden, dan is het cruciaal om veel aandacht, tijd en liefde in je website te stoppen. Veel verse content, bijvoorbeeld in de vorm van blogs, kan Google nog steeds zeer waarderen, maar ook senioriteit helpt. Oudere sites scoren, mits jarenlang met liefde onderhouden, beter dan gloednieuwe. In sommige gevallen kan het lonen om een site van iemand over te nemen, in plaats van zelf helemaal vanaf scratch te beginnen.

Van de straat en slapend rijk
De moraal van dit verhaal is dat ik met een flinke to-do-lijst ben thuisgekomen, waarmee ik de komende tijd wel van de straat ben. Wat de workshop me óók heeft opgeleverd, is kennis over wat je moet doen om slapend rijk te worden. Hieronder het recept:

Ingrediënten:
- de kennis om een website te bouwen, bijvoorbeeld in Wordpress
- een onderwerp waar (ineens) veel op wordt gegoogled, maar waar nog niet veel over is gepubliceerd (wellicht niche)
- tijd naar smaak
- (eventueel wat talenkennis)

Gereedschap: zoekwoordenplanner van Google, Wordpress, Adsense, glazen bol, (goedkope) hosting

Stap 1
Je raadpleegt de zoekwoordenplanner van Google en zoekt uit of er op het onderwerp dat je in je hoofd hebt, daadwerkelijk veel wordt gezocht. Je checkt ook op wat voor specifieke combinaties van zoekwoorden er veel wordt gezocht. Je pakt je glazen bol, en je kijkt erin om te beoordelen of het onderwerp dat je kiest ook in de toekomst nog veel zoekverkeer oplevert. Is dit het geval? Ga dan verder.

Stap 2
Je bouwt een website over het onderwerp dat je hebt gekozen, waarbij je perfect inspeelt op de specifieke zoekwoord-combinaties waarop wordt gezocht. Hosting kun je in eerste instantie zo goedkoop mogelijk doen. Je weet immers nog niet of je site ook echt veel gevonden gaat worden. Je zorgt dat je site 100% SEO-proof is. Dit betekent dat je de regels van Dennis Mickers stuk voor stuk perfect hebt opgevolgd.

Stap 3
Je kunt gelijk Adsense van Google installeren, maar je kunt ook nog even wachten totdat je site flink wat bezoek genereert. Als je site (nog) weinig bezoekers trekt, dan verdien je toch nog relatief weinig aan advertentie-inkomsten.

Stap 4
Herhaal dit proces, tot dat je tientallen van dit soort sites hebt. De sites die het goed doen, ga je vervolgens uitbreiden, nog verder optimaliseren en up to date houden, zodat de ranking nog verder verbetert. De sites die het minder goed doen, die laat je voor wat ze zijn.

Misschien wel de beste investering ooit
Dat de lijfspreuk van Dennis ‘iedereen kan een inkomen voor zichzelf genereren met behulp van internet’ zal je niet verwonderen. Als je het zo bekijkt dan was deze SEO-workshop misschien wel de beste investering ooit!