Favoriete rapporten in Google Analytics

Door: Marloes Smit 5-10-2016

Categorieën
:
Blogs,

Iedere week schrijft een professional uit het vak een blog op onze website. Deze week duiken we met Marloes Smit in Google Analytics! Marloes is online marketing specialist en eigenaar van Buro Foss.

Google Analytics stelt een aantal standaardrapporten ter beschikking waar je als gebruiker voor basisinformatie prima mee uit de voeten kan. Er is echter nog veel meer interessante data uit Google Analytics te halen. In dit blog zet ik mijn favoriete rapporten in Google Analytics voor je op een rijtje.

It’s all about conversion!
Google Analytics biedt vaak zoveel informatie dat de meeste gebruikers door de bomen het bos niet meer zien. Vaak vragen klanten zich af: Waar moet ik beginnen? Een goed vertrekpunt is jezelf af te vragen wat het doel is van de website. Wat wil je dat bezoekers op jouw website doen? Dit kan een download zijn, het versturen van een contactformulier of het doen van een aankoop in de webshop. Allemaal conversies die je als website eigenaar inzichtelijk wil hebben.

Begin dus met het instellen van een aantal belangrijke conversies op de website. Zonder inzicht in je conversies valt er ook niet te optimaliseren en weet je al helemaal niet hoe je je marketing budget optimaal kunt inzetten. Als de conversies zijn ingesteld, kun je beginnen met het opbouwen van een conversie rapportage. Conversierapportages laten je zien hoeveel conversies zijn behaald. De conversies kun je dan uitsplitsen in de dagen van de week, uren per dag, en/of de diverse gebruikte bronnen en kanalen (organisch verkeer via Google, verwijzend verkeer of betaald verkeer via Google AdWords).

Bron/medium rapport
Bezoekers komen via diverse kanalen naar je website. Kennen ze jouw bedrijf al? Dan komen ze vaak via direct verkeer of via Google op je site. Wil je weten hoe lang of kort bezoekers op je site blijven als ze via Google AdWords op je site binnenkomen? Zorgt Facebook voor relevante nieuwe bezoekers? En via welke verwijzende websites vertrekken bezoekers snel van je website? Allemaal informatie die inzichtelijk te maken is via het Bron/medium rapport in Google Analytics.

SEO Zoekwoorden rapport
Wil je weten welke zoekwoorden bezoekers in Google intypen voordat ze je website bezoeken? Dit is inzichtelijk te maken met een SEO Zoekwoorden rapport.
Daarvoor is het belangrijk dat je Google Analytics account is gekoppeld met Search Console. Bekijk welke zoekwoorden zorgen voor relevante en kwalitatieve bezoekers en welke zoekwoorden zelfs zorgen voor een conversie!

AdWords rapport
Zet je Google AdWords in voor jouw website? Google AdWords zelf biedt ook rapportages maar daarmee zie je niet wat voor gebeurtenissen er op de website plaatsvinden. Wat doen bezoekers die via Google AdWords komen? Blijven ze lang op je website? Of vertrekken ze relatief snel? Zie je verschil tussen de campagnes? En zijn er landingspagina’s die minder goed presteren? Kortom: een onmisbare rapportage als je adverteert met Google AdWords.

Bovenstaande aangepaste rapporten in Google Analytics zijn slechts een fractie van wat er allemaal inzichtelijk te maken is via de aangepaste rapportages in Google Analytics. Het beste advies is op te schrijven wat jij wil weten over je website of je webshop. Als Google Analytics specialist helpen we je graag je website bezoekers te leren kennen!

Wil je meer weten over Google Analytics , SEO, Social Media of Google AdWords?
Marloes helpt je graag verder. Of kom naar de workshop SEA op 1 december of de workshop Google Analytics op 15 december in de Babbage Academy.