Crisiscommunicatie

Regio Utrecht
31-08-2023

Training Crisiscommunicatie

Krijg grip op een crisis! Iedereen krijgt vroeg of laat met een crisis te maken. Tijdens deze Summerschool leer je van Maureen Veurman wat je het beste kunt doen voor, tijdens en na een crisis, zodat je goed bent voorbereid als het zo ver is.

Wat leer je bij de training Crisiscommunicatie?

Krijg grip op een crisis van jouw organisatie. De vraag is niet of je ermee te maken krijgt, maar wanneer. In deze training Crisiscommunicatie leer je niet alleen wat je moet doen tijdens een crisis, maar krijg je ook handvatten om je goed voor te bereiden en hebben we het over het belang van de nazorg. Hoe bouw je een ijzersterke reputatie op en hoe zorg je ervoor dat je je juist sterker uit een crisis komt? 

Op het moment dat er crisis uitbreekt zie je vaak dat er paniek ontstaat. De normale gang van zaken wordt verstoord en naast je normale werkzaamheden komen er wellicht taken op je af waar je nog niet eerder te maken mee hebt gehad. Hoe hou je je hoofd koel en handel je op de juiste manier? Een goede voorbereiding is essentieel, maar ook tijdens de crisis zijn er tools die je kunnen helpen om gestructureerd te werk te blijven gaan.

Daarnaast is de kans groot dat de media op de stoep staat, je wil dan wel een goed verhaal klaar hebben staan. Interne afstemming is hierbij belangrijk, alle neuzen dienen dezelfde kant op te staan. In het verhaal dat je vertelt aan je stakeholders en de media is het belangrijk zo transparant mogelijk te zijn. Wees eerlijk en wees vooral menselijk, achtergehouden informatie komt, weten wij uit ervaring, altijd aan het licht.

Tijdens deze interactieve training kun je verwachten dat je naast het opdoen van kennis over crisiscommunicatie, aan de slag gaat met een casus. De casus wordt met elkaar besproken waarna je er zelf mee aan de slag gaat. Aan het einde van de dag zal Maureen haar eigen aanpak als crisis-expert met jullie delen. Na deze training heb je de juiste handvatten om op iedere crisis voorbereidt te zijn!

Wat je van de training Crisiscommunicatie kunt verwachten

  • Wat je moet doen om goed voorbereid te zijn op een crisis. Een goede voorbereiding is het halve werk. Wij geven een aantal tools die je helpen bij een goede voorbereiding, bijvoorbeeld het maken van een crisiscommunicatieplan en het uitdenken van scenario’s.
  • Hoe je een crisiscommunicatieplan maakt. Het klaar hebben liggen van een crisiscommunicatieplan is ontzettend fijn op het moment dat er een crisis uitbreekt. Het biedt een houvast voor de organisatie en geeft je richtlijnen in hoe te handelen. Een crisiscommunicatieplan bestaat onder andere uit stakeholderanalyse, scenario’s en formats.
  • Hoe je crisis kan omzetten van een bedreiging naar een kans. Een crisis biedt kansen. Je krijgt als bedrijf de kans om van jezelf te laten horen, je bent immers al zichtbaar. Je kunt het gesprek met het publiek aangaan en je krijgt de gelegenheid om te laten zien hoe jij omgaat met tegenslagen.
  • Wat je doet na “de ramp”. Nazorg is minstens zo belangrijk, wees voorbereid op eventuele naweeën en evalueer goed. Wat bewaar je voor de volgende keer en wat kun je een volgende keer anders doen? De casus biedt het beste voorbeeld.

Voor wie is de training bedoeld?

Deze training is voor woordvoerders, communicatieprofessionals en communicatiemanagers.

De Trainer

Maureen Veurman is expert op het gebied van communicatie, media en reputatie en gespecialiseerd in crisiscommunicatie. Ze geeft advies op het gebied van (strategische) communicatie en persvoorlichting.

Locatie & Tijd

  • Locatie: Regio Utrecht
  • Tijd: 09.30-16.30 uur
  • Prijs: €445,- excl. btw

Aanmelden!

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!