Professional in the spotlights : Ursula de Mol, Senior Social Media Adviseur a.i.

Ursula de MolAl ruim 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing- , communicatie,- en online professionals. Voor zowel junior, medior en senior professionals de passende opdrachten & functies. Dat zijn zowel interim-professionals (als zzp-er of via project- detachering), onze eigen pool Babbage-projectprofessionals (in vaste dienst werken voor verschillende werkgevers) en professionals op zoek naar een nieuwe vaste uitdaging. We stellen je graag een aantal van hen voor!
In the spotlights: Ursula de Mol, als interim professional werkzaam bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag.

Ursula, hoe ben jij in het communicatievak beland?

Mijn eerste baan na mijn studie Rechten was bij een buitenreclame media- exploitant. Het geven van goed advies in combinatie met het verkopen van die mediaruimte was wat ik deed. In 2005 maakte ik kennis met online media en werd ik sales director bij een grote online media exploitant. Daar kwam alles bij elkaar: verschillenden mogelijkheden van online, dus interactieve communicatie, advies en aansturing en coaching van een team.

Na 10 jaar verder als interim

Na een interessante periode waarin ik ongelofelijk veel leerde besloot ik om via een strategierol bij een interactief reclamebureau voor mezelf te gaan werken. Ik had bijna 10 jaar werkervaring en met de vele aspecten van het marketingcommunicatievak kennisgemaakt en gewerkt, met online communicatie in het bijzonder, wat ook meteen mijn grote passie was. Al snel kreeg ik het vertrouwen om de mooiste opdrachten te gaan doen. Eerst bij mediabureaus als digital director en daarna bij mooie merken als ABN AMRO, Natuurmonumenten, Artsen zonder Grenzen en nu dus bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Direct of iets minder direct hou ik me steeds weer bezig met verandering.

Ursula

Hoe ben je bij ons terecht gekomen?

Als je een kans spot, dan is het fijn als je met een gerenommeerd bureau het traject kunt ingaan. En dat is Babbage Company. Babbage heeft een prima gevoel wat belangrijk is voor de opdrachtgever en geven dat uitstekend mee. De lijntjes zijn kort en er wordt snel geschakeld. ‘What you see is what you get’ en dat is heel fijn.

Hoe ben je bij Buitenlandse Zaken terecht gekomen?

De markt is veranderd. Vooral de grote corporates en de overheid werken met bureaus. Om kans te maken op een interessante opdracht is een eigen netwerk vaak niet meer voldoende, omdat er allerlei processen gevolgd moeten worden. Via Linkedin zag ik een de oproep van Babbage Company voor Senior Social Media Adviseur bij Buitenlandse Zaken. Alle aspecten van de rol pasten goed bij mij en ik heb dan ook meteen contact opgenomen met Babbage of zij dezelfde aansluiting van mijn profiel zagen. Gezamenlijk hebben we toen de motivatie en het gesprek voorbereid. Drie weken later ben ik van start gegaan!

Wat maakt deze opdracht direct aantrekkelijk voor jou?

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken is een zeer vooraanstaande werkgever. Het is een internationale en dynamische omgeving. Ik werk samen met ambassadeurs, indirect met de ministers en op de afdeling communicatie is een ‘speciaal’ Online Advies Team . Met dit team geven we strategisch advies, trainen we ambassadeurs en medewerkers en begeleiden we grote online projecten. We werken ook steeds meer datagedreven; daarmee zijn we voorlopers binnen de afdeling. Heel interessant en inspirerend allemaal. Daarbij zijn de collega’s bijzonder vriendelijk en open. Dit is voor mij als interim-professional een absolute belangrijke randvoorwaarde.

Hoe ben je gestart in deze opdracht?

Het Ministerie is best een complexe organisatie. Ik heb de eerste twee weken met een stuk of tien belangrijke stakeholders kennisgemaakt en ben toen meteen aan de slag gegaan met mijn opdracht. Gaandeweg leer ik steeds meer stakeholders kennen en ik vind het leuk om de puzzel van de organisatie te leggen.

Ursula de Mol

Wat kan jij andere senior (interim) professionals als advies meegeven?

Voel goed of een opdracht bij je past in plaats van dat je ‘maar’ overal op reageert omdat je graag aan de slag wilt. Als het vanuit jou klopt dan is dat vaak ook wederzijds en is de kans op het doen van een succesvolle opdracht veel groter.

“Babbage Company heeft een prima gevoel wat belangrijk is voor de opdrachtgever en geven dat aan mij als kandidaat, uitstekend mee en we vertalen het samen naar de ‘hoe mijzelf te profileren’ bij de opdrachtgever.”

Wil jij ook ontdekken hoe je je ervaring en passie voor het vak projectmatig kan inzetten en welke organisaties voor jou the next step zouden kunnen zijn? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar een mooi project. Solliciteer nu!

In de serie Professional in the spotlights hebben we vele verhalen. Leer bijvoorbeeld ook over de carrière van Junior Communicatieadviseur Lior Sela of check het verhaal van Victor de la Vieter.
Waar komt de naam Babbage vandaan?
Charles Babbage (1791-1871) was een Brits filosoof en uitvinder die bekend werd als de ontwerper van de eerste mechanische rekenmachine, de voorloper van de computer. Net als Charles Babbage staat Babbage Company voor ontwikkeling en innovatie.