Participatie zonder excuses: iedereen is te bereiken

Zijn er echt moeilijke doelgroepen? Of maken we het onszelf te makkelijk? Daar gaat de sessie van Beaumont, communicatieadviesbureau, over tijdens het evenement ‘De...

Zijn er echt moeilijke doelgroepen? Of maken we het onszelf te makkelijk? Daar gaat de sessie van Beaumont, communicatieadviesbureau, over tijdens het evenement ‘De Kracht van Participatie & Communicatie’. Babbage organiseert dit evenement speciaal voor communicatieprofessionals binnen de (semi)overheid. Een inspirerende dag, waar we samen inzoomen op participatie in alle facetten. Lees hier meer over de plenaire sessie met de experts van Beaumont!

Plenaire sessie – Participatie zonder excuses: iedereen is te bereiken.

Wat gaan we doen? Veel communicatieprofessionals worstelen met de vraag: hoe betrek je doelgroepen die ‘moeilijk te bereiken’ lijken? Maar zijn die doelgroepen echt zo lastig, of ligt het probleem bij onze aanpak?

In deze interactieve sessie ontleden we wat een moeilijke doelgroep is, waar participatie vaak misgaat en wat je wél kunt doen. We bespreken succesvolle én mislukte participatievoorbeelden en ontdekken wat echt werkt.
Met het Communicatiecanvas dat Beaumont gebruikt, analyseren we gedragsvragen achter de opgave en strategieën met impact. Daarnaast introduceren we een serious game die ingewikkelde thema’s op een toegankelijke manier bespreekbaar maakt.

Wat kun je verwachten?

  • Prikkelende stellingen: Waarom noemen ze sommige groepen ‘moeilijk te bereiken’?
  • Lessons Learned: Wat werkt en waar gaat het mis?
  • Van ‘out of the box’ naar ‘inside the box’: Begrijp je doelgroep en doorbreek aannames.
  • Praktische tools: Het Communicatiecanvas en een serious game als gesprekstool.
  • Aan de slag: We gaan in gesprek over wat écht werkt in de praktijk.

Kernboodschap: ‘Moeilijk bereikbare doelgroepen bestaan niet, maar participatie die mis schiet wel. Het is tijd om onze manier van communiceren kritisch te bekijken. Niet moeilijker doen dan nodig, maar gewoon doen!’

Over Beaumont:

Beaumont Communicatie & Management – Strategisch communicatiebureau met een scherp oog voor maatschappelijke vraagstukken en participatie. Wij verbinden mensen, organisaties en beleid met doordachte communicatieaanpakken en creatieve strategieën. Met expertise in omgevingscommunicatie, participatie en stakeholdermanagement helpen we onze opdrachtgevers om complexe thema’s helder over te brengen en draagvlak te creëren. Samen werken we aan impactvolle oplossingen die écht verschil maken.

Over de sprekers

Linda Troost is Managing partner en senior communicatieadviseur, gespecialiseerd in participatie en omgevingscommunicatie. Met ruime ervaring in complexe trajecten en bestuurlijke dynamiek, weet zij strategieën om te zetten in effectieve participatie aanpakken. Doortastend, verbindend en resultaatgericht.

Adil Lachhab is Junior communicatieadviseur en expert in diversiteit en inclusie, met een achtergrond in journalistiek en politicologie. Hij verbindt mensen en helpt verschillen overbruggen door effectieve communicatie. Ervaren in het organiseren van bijeenkomsten, begeleiden van gesprekken en inzetten van campagnes en sociale media om brede participatie en inclusie te versterken.

Edith van Beek is Projectleider communicatie en creatie. Creatieve denker en facilitator met Design Thinking als natuurlijke werkwijze. Verbindt strategie met uitvoering en vertaalt ideeën naar concrete stappen. Met energie en scherpte begeleidt ze teams naar sterke oplossingen, altijd met oog voor samenwerking en impact.

Wil je deze sessie van Beaumont niet missen? Kom dan naar De Kracht van Participatie & Communicatie op dinsdag 20 mei 2025!

Programma De Kracht van Participatie & Communicatie

Inloop

Keynote door Marije van den Berg

Plenaire sessie door Aart Paardekooper

Korte pauze

Casus door Beaumont Communicatie

Lunch

Parallelsessies 1 & 2

Korte pauze

Parallelsessies 1 & 2

Borrel en napraten