podcast

S2 #2: Transitietaal en narratief – op zoek naar woorden met plakkracht

Transitietaal en narratief - op zoek naar woorden met plakkracht In deze aflevering van COMPOD duikt Monique in de wereld van transitietaal en narratief....

Transitietaal en narratief – op zoek naar woorden met plakkracht

In deze aflevering van COMPOD duikt Monique in de wereld van transitietaal en narratief. Waarom lukt het niet altijd om je doelgroep te overtuigen met logica en cijfers? Onze gast, communicatieadviseur en taalstrateeg Jens van der Weele, legt uit hoe je mensen kunt raken in hun onbewuste brein met woorden die plakkracht hebben. Met zijn tien jaar aan ervaring in de maatschappelijke verandercommunicatie neemt Jens je mee in de wereld van storytelling, narratief en transitietaal. Luister mee en ontdek hoe woorden écht kunnen werken.

Luister hier de aflevering via Spotify

Over COMPOD, dé communicatiepodcast

Welkom bij COMPOD, de communicatiepodcast van Babbage! Er gebeurt veel in het communicatievak en er zijn zoveel mooie verhalen te vertellen. Daarom verkent Monique van Vliet, Managing Partner bij Babbage, elke derde dinsdag van de maand een ander thema binnen communicatie. Iedere aflevering gaat zij in gesprek met een expert uit het vak. Geproduceerd door podcastbureau As we Speak.

Shownotes

De gast

Communicatieadviseur en taalstrateeg Jens van der Weele gebruikt storytelling, narratief en transitietaal om duurzame gedragsverandering teweeg te brengen. Hoe zorg je ervoor dat jouw woorden ‘plakkracht’ hebben?

Meer informatie over dit onderwerp

  • Bezoek de website van Jens van der Weele
  • Wat is een narratief?
    “Om maatschappelijke transities te versnellen hebben we nieuwe verhalen nodig. Dit zijn narratieven. Effectieve boodschappen die mensen begrijpen, hun waarden en gevoelens aanspreken, en tot actie aanzetten. Maak een verhaal dat mensen anders laat kijken naar jouw vraagstuk!”
  • Raam van Overton: Welke ideeën zijn denkbaar, welke zijn acceptabel en wat is beleid? Deze ideeën vallen binnen het Raam van Overton, het spectrum van gedachtegoed dat het grote publiek accepteert. Buiten het raam staan de ideeën die ondenkbaar zijn, zoals radicale boodschappen.
    Wil je nog meer weten over het Raam van Overton? Lees dit artikel uit de Correspondent: ‘Wie de wereld wil veranderen moet onredelijk, onrealistisch en onuitstaanbaar zijn’.
  • Bezoek de website van De Nieuwe Wending, het communicatiebureau waar Jens gewerkt heeft van 2019-2022, dat gedragskennis met communicatie combineert.