Al meer dan 25 jaar maken wij de connectie tussen organisaties en de beste marketing-, communicatie- en contentprofessionals. Voor zowel junior, medior als senior professionals vinden we passende opdrachten of functies. In Spot On stellen we ze graag aan je voor. Deze keer de Spot On: Annemiek Bots, woordvoerder bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.
“Babbage Company heeft met mij gezocht naar iets wat goed bij mij zou passen”
“De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied verleent vergunningen aan bedrijven in en rond het Noordzeekanaalgebied. Dat doen we op het gebied van milieu, bouw en bodem. Wij toetsen aan de hand van wet- en regelgeving wat mag en waar installaties of uitstoot precies aan moeten voldoen zodat de omgeving leefbaar blijft. Als wij een vergunning verlenen, houden wij er ook toezicht op dat afspraken nageleefd worden. Als dat niet zo is, moeten wij optreden en handhaven.
Als omgevingsdienst zijn we erg gericht op inhoud en werken daar ook met veel experts aan. We staan er alleen niet altijd bij stil dat we daarover open moeten vertellen naar de mensen die er wonen. We moeten laten zien wat wij doen en óók waar we tegenaan lopen. Dat is voor mij een leuke uitdaging. Voordat wij actie ondernemen als afspraken niet worden nageleefd, moeten we eerst goed onderzoek doen naar de situatie. Dat kost tijd. Het is niet zo dat wij meteen boetes kunnen geven. Vroeger communiceerden we pas daarover als alles definitief was uitgezocht. Nu laten we zien dat we er bovenop zitten. Als je langer wacht, ebt een situatie weg en krijg je het beeld van een afwachtende overheidsinstantie. Deze tijd vraagt om meer transparantie, daar moeten wij als organisatie in mee.”
“Mensen en taal vond ik altijd interessant. De studie waarin die twee aspecten voor mij samenkwamen was Bedrijfscommunicatie. Na mijn stage bij Shell ben ik bij Milieudefensie gaan werken. Ik wilde iets doen voor de maatschappij. Na 7 jaar bij Milieudefensie ging ik werken bij VluchtelingenWerk Nederland. Daar ben ik veertien jaar persvoorlichter geweest. Veertien jaar is erg lang, maar het was zo’n actueel en boeiend onderwerp dat de tijd voorbij vloog. VluchtelingenWerk is een geweldige organisatie, maar ik wilde verder kijken. Alleen wist ik niet goed wat ik wilde…
“Dat was het moment dat ik contact zocht met Babbage. Zij hebben toen met mij gezocht naar wat goed bij mij past. Iris kwam uiteindelijk met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Daar had ik nog nooit van gehoord, maar Iris vertelde me wat zij doen. Het leek mij een erg interessante opdracht. Zonder jullie was ik nooit bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied gekomen. Jullie hebben ervoor gezorgd dat ik me ben gaan verdiepen in wat een omgevingsdienst doet. Na de eerste gesprekken dacht ik: ‘Dit is eigenlijk heel erg leuk!’. Zonder jullie context had ik deze vacature waarschijnlijk nooit gevonden.”
“De omgevingsdienst zorgt er onder andere voor dat er zo min mogelijk gevaarlijke situaties ontstaan. Wij controleren bijvoorbeeld vuurwerkopslagplaatsen of andere opslagplaatsen met brandbare of explosieve stoffen. Als woordvoerder bij de omgevingsdienst onderhoud ik het contact met de media, zowel reactief als proactief. Als journalisten vragen hebben over ons werk of over bedrijven die onder ons vallen, dan komt dat bij mij. Ik ben de schakel tussen de media en de organisatie.”
“Onder ons gebied valt bijvoorbeeld ook Tata Steel. Dat is een uitdagend dossier voor mij als communicatie-expert. Enerzijds is Tata Steel een groot bedrijf met veel werknemers en verschillende installaties waar wij vergunningen voor voorzien. Wij controleren of het bedrijf zich aan die vergunningen houdt. Anderzijds heeft het omliggende gebied veel overlast van het bedrijf. Wij willen laten zien wat we doen en hoe we daarmee het verschil maken voor de regio. Wij willen het perspectief van de omgeving meenemen, anders krijgen de mensen uit de buurt het beeld van een overheidsinstantie die geen actie onderneemt. Zo houden we spreekuren in een kantoor in Wijk aan Zee en spreken we met vertegenwoordigers uit het gebied.
“Zorg dat als je ergens werkt, je die organisatie verkent. Zo kan je zien wat mensen doen en wat hen drijft in hun werk. Als je daar voeling mee krijgt, kun je er zelf ook beter over vertellen. Dat helpt verhalen te maken en die te brengen. Probeer uit te vinden waar je het voor doet!
De frisse blik blijft ook belangrijk. Als je jezelf erop betrapt dat je in persberichten of stukken die je schrijft veel jargon gebruikt, dan moet je jezelf wakker schudden en teruggaan naar de doelgroep waarvoor je schrijft. Zorg dat je die frisse blik weer terugkrijgt en ook dat kan door mee te gaan met collega’s.”
Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging? We gaan graag met je in gesprek en samen op zoek naar jouw next step.