Spot On

“Duidelijke communicatie leidt tot minder frustraties én minder vragen — twee vliegen in één klap.”

Al meer dan 25 jaar maken wij de connectie tussen organisaties en de beste marketing-, communicatie- en contentprofessionals. Voor zowel junior, medior als senior...

Al meer dan 25 jaar maken wij de connectie tussen organisaties en de beste marketing-, communicatie- en contentprofessionals. Voor zowel junior, medior als senior professionals vinden we passende opdrachten of functies. In Spot On stellen we ze graag aan je voor. Deze keer de Spot On: Jasper van Delft, redacteur via Babbage bij de Belastingdienst.

Jasper van Delft heeft een sterke voorliefde voor taal en communicatie. Na een aantal jaar in juridische functies te hebben gewerkt, maakte hij de overstap naar fulltime redactiewerk. 

‘Mijn eerste klus was via Babbage bij Wolters Kluwer in Alphen aan den Rijn als vakredacteur overheidscontent. Ik maakte daar online content voor overheidsklanten zoals vakliteratuur, e-alerts en nieuws voor communities. Erg leuk om te doen en uiteindelijk heb ik er 8 jaar met plezier gewerkt.’ 

In een interview met Babbage vertelt Jasper meer over zijn werk bij de Belastingdienst

Wat is jouw specialisme? 

“Mijn specialisme is het maken van klantgerichte content voor de overheid en vakuitgeverijen. Voor websites, databanken, social media en ook via brieven voor burgers en ondernemers. Ik vraag me altijd af of de burger of ondernemer snapt wat er staat. Ambtelijke of juridische woorden moet je dus echt proberen te vermijden. Verder zijn inhoud en actualiteit belangrijk. Dat levert soms een spagaat op: maak je de content erg kort, dan is die vaak wel begrijpelijk voor de doelgroep maar kan dit ten koste gaan van de inhoud. Is de content erg lang, dan is de inhoud vaak goed maar begrijpt de doelgroep niet wat er staat. Ik streef dus naar relatief korte content die duidelijk, inhoudelijk goed én actueel is.”

Je werkt via Babbage als webredacteur bij de Belastingdienst. Wat houdt je functie precies in? 

“Bij de Belastingdienst houd ik me vooral bezig met het schrijven en redigeren van (online)brieven voor ondernemers en burgers. Deze brieven gaan over talloze onderwerpen die met belastingen en toeslagen te maken hebben. Voorbeelden zijn vennootschapsbelasting, motorrijtuigenbelasting en de invordering van schulden. Het taalgebruik van de brieven die ik langs krijg is vaak erg juridisch en dat is gewoon jammer. Duidelijke communicatie leidt niet alleen tot minder frustaties van de lezer maar ook tot minder vragen van klanten aan de Belastingdienst. Twee vliegen in één klap!”

Waarom wilde je graag deze functie? 

“Deze functie wilde ik graag, omdat ik content maken voor de overheid erg graag doe. Ik ken de doelgroepen en vind het belangrijk om van complexe (juridische) informatie echt begrijpelijke content te maken. Gelukkig vinden overheidsinstellingen dit steeds belangrijker en de Belastingdienst is hier zeker geen uitzondering op.”

Werk je aan een project of opdracht? 

“Een van mijn projecten is het kanaalneutraal maken van brieven. Dat wil zeggen dat de papieren brieven uit de bekende blauwe enveloppen dezelfde inhoud moeten krijgen als brieven die klanten online krijgen. Dit heeft niet alleen gevolgen voor het taalgebruik maar ook voor het beheer. Zo kun je niet meer spreken over de achterkant van een brief want die heeft een digitale brief niet. Verder hoeft er veel minder geprint te worden en dat is weer goed voor het milieu. Diverse teams hebben hiermee te maken. Verder ben ik betrokken bij een project voor invorderingsbrieven. De redactionele eisen hiervoor zijn weer anders dan voor andere brieven. Afwisselend dus!”

Voor welke uitdagingen heb je gestaan de afgelopen tijd? 

“Bij de redactie van brieven zijn veel collega’s betrokken. Ook van andere teams binnen deze grote organisatie. Al die collega’s hebben wensen en belangen die ik moet laten meewegen in mijn werk. Dat is niet altijd makkelijk maar ik hou van deze uitdaging en ik kom er vaak goed uit. Die instelling zie ik gelukkig ook bij andere collega’s en dat vind ik erg positief.”

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit? 

‘Ik ga zelfstandig aan de gang met nieuwe brieven of brieven waar ik al mee bezig ben. Daarnaast heb ik regelmatig overleg om mijn werk af te stemmen met andere collega’s. Ook hebben we teamoverleggen waar onder andere interessante presentaties gehouden worden.’ 

Hoe vind je het contact met Babbage tijdens de bemiddeling? 

‘Dit contact verloopt erg prettig. Ze staan altijd klaar voor eventuele vragen. Dat was al zo bij mijn eerste opdracht via Babbage en nu ook weer. Top!’ 

Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging? We gaan graag met je in gesprek en samen op zoek naar jouw next step.