De afgelopen 15 jaar hielp Hidde Tuinstra veelvuldig bedrijven, organisaties en A-merken met hun online media en marketingactiviteiten. Social media en contentmarketing: dat is zijn specialisme. Enthousiast is hij over maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid, gezondheid, sociale (on)gelijkheid en klimaat. De Redactie bemiddelde Hidde bij opdrachtgever Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) als socialmedia-adviseur.
“Ik kan mijn interesse in maatschappelijke thema’s goed kwijt bij de overheid.”
‘Ik zit een team van socialmedia-adviseurs die allemaal op verschillende thema’s werken. Ik ben verantwoordelijk voor het thema Duurzaam Ondernemen. Dat betekent dat ik de berichten verzorg die geplaatst worden over dat thema via de socialmediakanalen van RVO. Binnen het thema Duurzaam Ondernemen communiceren we voornamelijk over de verschillende subsidieregelingen. Via social media en content wil RVO ondernemers inspireren, maar ook ondersteunen om duurzamer te ondernemen. Het uiteindelijke doel van RVO is een compleet circulaire economie mogelijk maken. De subsidieregelingen helpen ondernemers om te investeren in het duurzamer maken van hun onderneming. We delen praktijkverhalen van ondernemers die gebruik maken van deze regelingen en we organiseren webinars waar we meer vertellen over de regelingen.’
‘Mijn primaire taken zijn het behandelen van inkomende verzoeken van de verschillende communicatieafdelingen binnen RVO. Daarnaast kijken we binnen ons team hoe we kunnen optimaliseren en ben ik aangesloten in een intern communicatietraject waarvoor ik het creatieve concept aan het ontwikkelen ben.’
‘Het bevalt me erg goed. Er komen diverse vraagstukken op me af zodat ik veel van mijn kennis kan toepassen. Ik leer steeds meer over Duurzaam Ondernemen wat ik natuurlijk erg interessant vind. Ik ben zowel bezig met het maken van social content als het bedenken van nieuwe contentformats. Daarnaast zit ik in een interne communicatiewerkgroep waarin we een nieuwe manier van werken gaan communiceren naar alle medewerkers. Binnenkort stap ik intern mogelijk over naar een andere functie, namelijk community manager van een tweetal duurzame platformen die vanuit RVO gestart zijn. Kortom erg divers en leuk.’
‘Er is wel wat verschil met het bedrijfsleven, maar ik ben nog niet erg verrast door een verschil in cultuur. Je merkt dat beslissingen soms wat langzamer gaat omdat het over meerdere lagen gaat. Of dat je als groep iets als pilot op pakt en uitzoekt, maar het dan toch nog even langs een officieel pad moet. Dat soort dingen dus. Tikkeltje meer bureaucratisch, maar zeker niet dat het mijn dagelijkse werk in de weg staat. Ik heb in het verleden ook voor bedrijven gewerkt die in het verleden tot overheidsdiensten behoorden, dus ik ben gewend aan die interne politiek.’
‘De aanhouder wint! Ik ben ervan overtuigd dat iedereen ergens iets kan toevoegen. Ga uit van je eigen kwaliteiten. Wees specifiek in het benadrukken van relevante ervaring die van toepassing kan zijn voor de opdracht. Laat je niet uit het veld slaan door afwijzingen.’
‘Jazeker! Dit smaakt naar meer. Ik kan mijn interesse in maatschappelijke thema’s goed kwijt bij de overheid. Dus als ze iemand zoeken die deze via content en social media op de kaart zet, jullie hebben mijn nummer!’
Al meer dan 25 jaar maken wij de connectie tussen organisaties en de beste marketing-, communicatie- en contentprofessionals. Voor zowel junior, medior als senior professionals vinden we passende opdrachten of functies.
Ben jij ook op zoek naar een volgende stap in communicatie, marketing of content? Laten we samen kijken waar jouw kracht ligt.