Social distancing: stap in de wereld van video-interviews

Lior SelaHet Coronavirus grijpt om zich heen. Overheden en bedrijven hebben in het kader van de uitbraak maatregelen getroffen om de gezondheid van medewerkers te waarborgen. Een groot deel van kantoorgaand Nederland werkt daarom de komende weken massaal thuis om risico’s te beperken. Het is even wat anders, maar met een goede internet- en telefoonverbinding werken we rustig door. The show must go on!
 

Nieuwe uitdagingen

Voor activiteiten waar de voorkeur uitgaat naar fysiek contact, staan we voor een uitdaging, zo ook wat de arbeidsmarkt betreft. Wij merken dat onze opdrachtgevers en kandidaten open staan voor een Skype of WhatsApp gesprek als optie voor een eerste kennismaking. Ondanks dat zowel onze voorkeur, als de voorkeur van onze opdrachtgevers en kandidaten, nog steeds uit gaat naar fysieke afspraken en een persoonlijk gesprek. Hoe zorgen we dat in een tijd van social distancing het recruitmentproces zoveel mogelijk kan doorlopen?

Digitaal solliciteren

Multinationals zoals Google, Amazon en Facebook zijn hierin leidend en voeren al geruime tijd volledige sollicitatieprocedures telefonisch en via (online) videocalls. Ook Philips heeft al veel ervaring met videosollicitaties: “Het voordeel is dat een kandidaat geen vrij hoeft te nemen. In principe kan de hele sollicitatieprocedure digitaal worden uitgevoerd. De videoverbindingen zijn dusdanig goed dat het lijkt alsof je elkaar in real life ziet’’, zegt een woordvoerder in een recent artikel van RTL Nieuws. Het gebruik van business apps zoals WeChat Work, Zoom en Slack zijn vervijfvoudigd sinds begin dit jaar, als effort om de impact op de bedrijfsvoering zo veel mogelijk te beperken.

Onze tips op een rij:

Na een week van thuiswerken en online contact, merken we dat het voeren van een videogesprek wel andere vaardigheden vergt van medewerkers en managers in een organisatie. Maar zeker ook van kandidaten! Van onze kandidaten horen we vaak dat een online gesprek in het begin erg onwennig kan zijn. Een goede voorbereiding maakt echt het verschil. Daarom helpen wij je graag op weg met een paar simpele handvaten. 

  • Zorg ervoor dat je over de juiste techniek beschikt. Google stelt Hangouts Meet voorlopig gratis beschikbaar stelt voor bedrijven. Waardoor je met een groot aantal mensen tegelijk kan videobellen!
  • Zorg voor een neutrale omgeving. Een drukke achtergrond kan ervoor zorgen dat een kandidaat het gevoel krijgt dat er mensen meeluisteren die geen belang bij het gesprek hebben. 
  • Zorg voor een goede gespreksstructuur. Een onlinegesprek duurt vaak korter dan een persoonlijk gesprek. Wees daarom goed voorbereid op welke vragen je wilt stellen. Doe je dit niet, dan wordt het achteraf lastig om kandidaten te vergelijken. 
  • Probeer een goed beeld van je organisatie neer te zetten en neem hierin ook de cultuur mee met heldere voorbeelden. Het gaat hierbij om informeren en enthousiasmeren! Online krijgt een kandidaat minder gevoel bij een organisatie. Normaal gebeurt dit al bij ontvangst bij de receptie, bij het zien van een inspirerend werkplekomgeving, vriendelijke medewerkers die nieuwsgierig meekijken wie er binnen komt, en niet te vergeten het informele gesprekje terug naar de lift of uitgang.
  • Zie het ook als een kennismaking van beide kanten. Wees daarom niet te formeel. Stel kandidaten gerust. Breek het ijs, een online gesprek kan namelijk een beetje onwennig zijn in het begin.
  • Bonustip: Wist je dat je met bepaalde business apps zoals Skype je online videogesprekken kan opnemen? Handig om andere medewerkers die direct belang hebben bij de nieuwe collega achteraf mee te nemen in het proces. Geef wel aan bij de kandidaat waarom je het gesprek wilt opnemen en vraag uiteraard altijd om toestemming.
Waar komt de naam Babbage vandaan?
Charles Babbage (1791-1871) was een Brits filosoof en uitvinder die bekend werd als de ontwerper van de eerste mechanische rekenmachine, de voorloper van de computer. Net als Charles Babbage staat Babbage Company voor ontwikkeling en innovatie.