Professional in the Spotlights: Annemiek Bots, woordvoerder Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

“Deze tijd vraagt om transparantie, daar moeten wij als organisatie in mee”

Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!

Deze keer in the spotlights: Annemiek Bots, woordvoerder bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.

Meer transparant

“De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied verleent vergunningen aan bedrijven in en rond het Noordzeekanaalgebied. Dat doen we op het gebied van milieu, bouw en bodem. Wij toetsen aan de hand van wet- en regelgeving wat mag en waar installaties of uitstoot precies aan moeten voldoen zodat de omgeving leefbaar blijft. Als wij een vergunning verlenen, houden wij er ook toezicht op dat afspraken nageleefd worden. Als dat niet zo is, moeten wij optreden en handhaven.

Als omgevingsdienst zijn we erg gericht op inhoud en werken daar ook met veel experts aan. We staan er alleen niet altijd bij stil dat we daarover open moeten vertellen naar de mensen die er wonen. We moeten laten zien wat wij doen en óók waar we tegenaan lopen. Dat is voor mij een leuke uitdaging. Voordat wij actie ondernemen als afspraken niet worden nageleefd, moeten we eerst goed onderzoek doen naar de situatie. Dat kost tijd. Het is niet zo dat wij meteen boetes kunnen geven. Vroeger communiceerden we pas daarover als alles definitief was uitgezocht. Nu laten we zien dat we er bovenop zitten. Als je langer wacht, ebt een situatie weg en krijg je het beeld van een afwachtende overheidsinstantie. Deze tijd vraagt om meer transparantie, daar moeten wij als organisatie in mee.”

 

Maatschappelijke impact belangrijk

“Mensen en taal vond ik altijd interessant. De studie waarin die twee aspecten voor mij samenkwamen was Bedrijfscommunicatie. Na mijn stage bij Shell ben ik bij Milieudefensie gaan werken. Ik wilde iets doen voor de maatschappij. Na 7 jaar bij Milieudefensie ging ik werken bij VluchtelingenWerk Nederland. Daar ben ik veertien jaar persvoorlichter geweest. Veertien jaar is erg lang, maar het was zo’n actueel en boeiend onderwerp dat de tijd voorbij vloog. VluchtelingenWerk is een geweldige organisatie, maar ik wilde verder kij