Wakker je creatieve vlam aan

Is mijn kop H1? Staan er voldoende zoekwoorden in mijn tekst? Voldoet mijn blog aan het juiste format? Online teksten worden steeds meer geoptimaliseerd. Hoe blijf je creatief wanneer je tekst aan allerlei regels moet voldoen? We bellen met schrijftrainer en creatief denker Dolf Weverink. ‘Iedereen heeft een creatief vlammetje in zijn hoofd, maar dat moet je op een goede manier aansteken.’

 

Stel vrolijke vragen

Vrolijk en enthousiast zoals altijd begint Dolf het gesprek. ‘Ik vind het heel normaal, het is blijkbaar wie ik ben’, antwoordt hij wanneer ik vraag hoe hij zo positief blijft. ‘Ik denk dat verwondering heel belangrijk is. Stel je oordeel uit en kijk eerst naar wat er is. Stel vrolijke vragen en bekijk het eens van een andere kant.’

Je ergens over verwonderen, nieuwgierig zijn, interesse tonen, vragen stellen: Je kan op veel verschillende manieren je creativiteit prikkelen. Toch merkt Dolf dat er de afgelopen jaren minder ruimte is voor creatief denken. Meer en meer ligt de focus op formats, optimalisatie en customer journeys.

 

De humor is verdwenen

Het meest vervelende vindt hij dat in veel bedrijven humor is verdwenen. ‘Er wordt veel meer op veilig gespeeld. Ja het is belangrijk zoekmachines tevreden te stellen en online goed aanwezig te zijn, maar mijn mondhoeken moeten ook omhoog gaan wanneer ik een banner of uiting zie.’

In zijn klaslokaal ziet hij dat veel schrijvers geobsedeerd zijn door SEO. ‘Maar hierdoor wordt je creatieve vlammetje gewoon te klein. Het vlammetje in je hoofd moet je als het ware aanblazen. Dan verzinnen mensen gewoon hele leuke ideeën.’