Professional in the Spotlights: Janine Leunessen, Communicatieadviseur VrZW

“Je moet met heel veel kanten van een onderwerp rekening houden, dat vind ik interessant”

Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!

Deze keer in the spotlights: Janine Leunessen, Communicatieadviseur bij de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW)

Hoi Janine, hoe ben jij in de communicatie terecht gekomen?

“Mijn baan als verslaggever bij Dagblad De Limburger moest ik in 2007 helaas opgeven omdat ik door privé omstandigheden van Maastricht naar Amsterdam ging verhuizen. Heel leuk, maar een baan in de journalistiek in die jaren was door de economische recessie lastig. In De Volkskrant zag ik toen een vacature voor persvoorlichter bij het KNMI en ik dacht: dat is ook interessant. Ik solliciteerde en werd aangenomen. Een goede keuze want het werden acht boeiende en leerzame jaren. 

Als verslaggever had ik toch altijd het gevoel dat ik vanaf de zijlijn stond toe te kijken - en te oordelen - , maar bij het KNMI stond ik midden in de publieke arena. Dan voel je hoe het is als je werk onder een vergrootglas ligt. Het is belangrijk dat je als communicatieadviseur diplomatieker bent dan als journalist. Als een onderwerp politiek gevoelig is, moet je wel zes keer nadenken voordat je het naar buiten brengt en hoe je het formuleert. Je moet met alle kanten van een onderwerp rekening houden, dat vind ik juist interessant.”
 

Je werkt nu bij de Veiligheidsregio Zaanstreek/Waterland. Wat doe je daar?

“Ik ben communicatieadviseur met daarnaast de piketfunctie voorlichter van dienst.  Als er calamiteiten zijn, zoals een brand of een gaslek, doe ik de woordvoering. Daarnaast ben ik aangehaakt bij de communicatie rondom de coronamaatregelen. Dat gebeurt binnen een team van communicatieprofessionals van de Veiligheidsregio plus de acht gemeenten in onze regio. Verder houd ik mij bezig met corporate communicatiezaken zoals de organisatie communicatiever maken via onder meer Factor C, het nieuwe beleidsplan, issues op het gebied van crisis- en risicobeheersing en algemene persvoorlichting. Ook ben ik concreet bezig met communicatiemiddelen zoals het schrijven van een nieuwe informatiebrochure voor vrijwilligers bij Brandweer Zaanstreek-Waterland.  Veelzijdig werk dus, maar dat past bij mij.”

 

Wat voor invloed heeft corona op jouw werk?

“Na die bewuste donderdag half maart toen de maatregelen werden afgekondigd ben ik bij mijn vorige baan meteen thuis gaan werken. Dat ging prima en dat deed ik trouwens al geregeld. Op mijn eerste werkdag bij de VrZW op 2 Juni waren de maatregelen weer versoepeld en ging ik voor het eerst weer naar kantoor. Dat vond ik verrassend fijn. Het meest vreemde vind ik eigenlijk nog steeds dat je elkaar geen hand kan schudden. Dat is toch de manier dat je elkaar even kunt aanvoelen, een handdruk vertelt vaak wel iets over de persoon. En ook dat je op anderhalve meter afstand moet blijven. Dat zorgt ook voor een mentale afstand. Ik probeer daar overheen te kijken en merk bij mijzelf dat ik actiever toegankelijker probeer te zijn en zichtbaarder socialer over wil komen. Dat je meer moeite doet om contact te maken.”

 

Wat zijn jouw ervaringen met Babbage Company?

“Mijn ervaringen met Babbage Company zijn heel goed. Voor deze vacature werd ik persoonlijk door jullie benaderd en dat heeft mij toch getriggerd. Als je een persoonlijke mail krijgt, dan spreekt dat meer aan dan dat je in een anonieme mailing zit. Het zijn toch vaak omstandigheden die bij elkaar komen die je over de streep trekken te reageren. 

Dit is de eerste keer dat ik via een bureau heb gesolliciteerd. Voorheen deed ik dit op eigen houtje. Het viel mij op dat Babbage echt kijkt naar je cv en informatie verzamelt over jou. Ze maken een completer plaatje van je. In de persoonlijke intake draait het om de combinatie van skills en persoonlijkheid en hoe die aansluiten bij in dit geval de Veiligheidsregio Zaanstad-/Waterland. Door mijn ervaring bij onder andere het KNMI en in het politieke veld zag Babbage direct hoe ik het gesprek in kon gaan en welke aandachtspunten ik kon aanwijzen. Zo konden we samen voorbeelden vinden die ik tijdens het gesprek kon benoemen waar ik zelf misschien niet meteen aan zou denken.”

 

Heb je een advies voor andere marcomprofessionals?

“Uit de journalistiek heb ik meegekregen dat het belangrijk is te weten wat er in de maatschappij speelt, het nieuws te volgen en te weten wat er op je afkomt. Dan kun je daar persoonlijk ook op inspelen. Soms betekent dat ‘killing your darlings’. Bij mijn vorige werk had ik het bijvoorbeeld heel erg naar mijn zin en kon ik mijn creativiteit kwijt, maar door de coronacrisis voelde ik dat ik snel moest handelen en mee moest bewegen. En soms moet je de sprong in het diepe durven wagen.”

“Babbage maakt een completer plaatje van je”

Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar een mooie next step . Solliciteer nu!
In de serie Professional in the spotlights hebben we vele verhalen. Leer bijvoorbeeld over de opdracht van Marion van Dam of check het verhaal van Lycke van Leusden.

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!