Professional in the Spotlights: Jeroen Duijvestijn, Senior Communicatieadviseur, Cultuur en Leiderschap (a.i) Belastingdienst

“Een groot aantal zaken komt nu in een versnelling, dat is heel interessant qua cultuur”

Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!

Deze keer in the spotlights: Jeroen Duijvestijn, Senior Communicatieadviseur, Cultuur en Leiderschap (a.i) bij de Belastingdienst

 

Hoi Jeroen, wat was jouw pad in de communicatie?

“De eerste jaren van mijn carrière heb ik in de journalistiek gewerkt. Als freelancer schreef ik vooral over maatschappelijke kwesties, voor bijvoorbeeld Het Parool en De Groene Amsterdammer. Op een gegeven moment werd ik benaderd door Roland van Kralingen, een heel bekende merkengoeroe. Hij zocht een redacteur/ghostwriter, omdat hij boeken schreef/publiceerde in zo’n hoog tempo dat hij daar hulp bij kon gebruiken. Daarna heb ik bij marktonderzoekbureau Trendbox gewerkt, waar ik mij bezig hield met onderzoek naar maatschappelijke trends en het adviseren van organisaties over hoe ze in de communicatie en strategie op deze veranderingen konden inspelen. Vaak ging dat ook om de reputatie van die organisaties. Zo ben ik in het vak van reputatiemanagement gerold en werd ik manager reputatie bij NS en zorgverzekeraar VGZ. De rode draad door alles wat ik tot nu toe heb gedaan is  het raakvlak tussen organisaties en hun omgeving, dat spreekt me heel erg aan.“

 

Je werkt nu bij de Belastingdienst. Wat doe je daar precies?

“Bij de Belastingdienst ben ik namens de afdeling corporate communicatie onderdeel van het team Leiderschap en Cultuur. Ik houd me bezig met hoe we een cultuurverandering binnen de Belastingdienst kunnen stimuleren. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het bevorderen  van een open en veilig werkklimaat. Dat is zo belangrijk en ook complex omdat het gaat om gedragsverandering van de organisatie en de medewerkers. Als mensen bang zijn fouten te maken, durft niemand iets nieuws te proberen en komt innovatie binnen de organisatie niet van de grond. Kortom: zo’n cultuuraspect is een heel belangrijke randvoorwaarde om strategische doelstellingen te realiseren. Dat geldt eigenlijk voor alle cultuuraspecten waar we aan werken.”

 

Wat maakt deze opdracht uitdagend voor jou?

“De Belastingdienst is natuurlijk een ontzettend maatschappelijk relevante organisatie. We innen  een miljard euro per dag aan belastingen, waarmee alles wat we in Nederland doen mogelijk wordt gemaakt. Ik vind het fantastisch om daar deel van uit te maken en een bijdrage te kunnen leveren aan het veranderen van de cultuur van zo’n belangrijke organisatie.”
“Het is ook de eerste keer dat ik bij de Rijksoverheid werk en ik vind het boeiend vanwege het politieke aspect. De organisatie moet regelmatig aan de Tweede Kamer rapporteren hoe het ervoor staat. Het is fascinerend om te zien hoe die dynamiek werkt. Het is een complexe, grote organisatie die je niet even van vandaag op morgen kan veranderen. Daar moet je de tijd voor nemen en gedegen aan werken.”

 

Wat is de Invloed van corona op jouw werk?

“Iedereen werkt vanuit huis, dus je moet communicatie-uitingen en interventies bedenken die ook in de thuissituatie de doelgroep bereiken. Een groot aantal zaken komt nu in een versnelling, qua cultuur is dat heel interessant. Het is mooi om te zien dat iedereen de flexibiliteit heeft om op een nieuwe te werken en buiten zijn eigen taken en verantwoordelijkheden te kijken. Corona bemoeilijkt enerzijds het werken aan de organisatiecultuur; aan de andere kant is het ook een gigantische versneller van verandering. “

 

Wat zijn jouw ervaringen met Babbage Company?

“Wat ik prettig vind aan Babbage Company is dat ze kijken of jouw persoonlijkheid past bij een organisatie. In mijn ogen is dat even relevant als het hebben van de juiste ervaring voor een project. Zo ben ik bijvoorbeeld vrij direct in mijn persoonlijke contact en Babbage Company wilde zeker weten of ik ermee om kan gaan dat de Belastingdienst een grote en complexe organisatie is. Daar hebben  Iwein en ik een goed gesprek over gehad en dat heeft uitstekend uitgepakt.” 

 

Heb je een advies voor andere marketing- en communicatieprofessionals?

“Als communicatieprofessional kan je de beeldvorming van de organisatie beïnvloeden. Het is nu erg bon ton om dat te relativeren en te zeggen dat het gedrag of de prestaties van de organisatie veel belangrijker zijn.  Maar hoe dat gedrag of die prestaties worden geïnterpreteerd hangt af van het beeld dat mensen hebben van de organisatie. Om een voorbeeld te geven: in de tijd dat ik voor de NS werkte, werd onderzocht of mensen vonden dat de treinen op tijd reden. De NS voerde tegelijkertijd ook een campagne dat reizen met de trein milieuvriendelijk was. Door deze campagne dachten mensen positiever over de NS en dachten ze vervolgens ook dat de treinen meer op tijd reden dan daadwerkelijk het geval was. Gedrag en prestaties bepalen de beeldvorming, maar beeldvorming bepaalt ook hoe mensen denken dat je je als organisatie gedraagt of presteert. Het is goed om dat te blijven zien als communicatie en marketing professional.”

“Babbage Company kijkt of jouw persoonlijkheid past bij een organisatie”

Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar een mooie next step . Solliciteer nu!
In de serie Professional in the spotlights hebben we vele verhalen. Leer bijvoorbeeld over de opdracht van Janine Leunessen bij de Veiligheidsregio Zaanstreek/Waterland of check het verhaal van Natalie Roet, die werkt bij de gemeente Katwijk. 
 

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!