Arbeidsmarkt 2024

In 2024 staan we voor een arbeidsmarkt die zich ontwikkelt en uitdagingen biedt, maar ook volop kansen brengt. Deze kansen zijn het centrale thema van onze blog. We richten ons op de positieve transformatie en groeimogelijkheden die deze tijd met zich meebrengt. 

Waarom is er krapte? 

Door de vergrijzing moet het werk met steeds minder mensen gedaan worden. In 1957 stonden 7 werkende tegenover één 65+’er. De prognose is dat voor 2040 nog 2 werkende tegenover één 65+’er staan. Het aantal beschikbare werknemers stagneert in 2025 , terwijl het aantal mensen dat met pensioen gaat dus toeneemt. Maar ook de technologie verandert de manier van werken. Denk hierbij aan digitale transformatie en AI (Artificial Intelligence). We zien een groeiende vraag naar werknemers die deze skills onder de duim hebben of zich deze eigen moeten gaan maken. In de coronaperiode zijn mensen ook steeds meer stil gaan staan bij de vraag of de baan die ze al jaren hadden nog wel aansluit bij hun behoeften. Met als gevolg een groeiend aantal werknemers die vaker wisselen van baan, waardoor de openstaande vacatures stijgen. Deze verschuiving leidde tot meer openstaande vacatures en een hogere werkdruk bij de overgebleven werknemers. Wat vervolgens weer leidt tot een hoger ziekteverzuim en mensen die kampen met bijvoorbeeld een burn-out. Kortom, de krapte leidt tot behoorlijk wat uitdagingen. Voor zowel werkgevers als werknemers. 

Waar liggen de kansen? 

In de dynamiek van de huidige arbeidsmarkt zijn er voor organisaties ook kansen om je te onderscheiden op de arbeidsmarkt en personeel te trekken, binden en blijven boeien.  

1.) Generatiemanagement 

De krapte op de arbeidsmarkt wordt nog complexer als we kijken naar de verschillende generaties op de werkvloer. Elke generatie heeft unieke behoeften. De oudere generatie voelt de behoefte om zich te blijven ontwikkelen en hun ambities waar te maken, en tegelijk moet er oog zijn voor de behoeften van jongere generaties. De kansen liggen dan ook in het ontwikkelen van een goede samenwerking tussen de verschillende generaties, waarbij ze leren van elkaars specifieke talenten en elkaar tot grotere hoogten brengen. Generatie Z treedt de arbeidsmarkt als een frisse wervelwind binnen. Met hun geheel eigen waarden en opvattingen veranderen zij de bedrijfscultuur. Zo hecht GenZ niet alleen aan waarde aan veel flexibiliteit, maar ook aan goed werkgeverschap en een betekenisvolle baan met maatschappelijke impactTegelijk zien we ook dat juist deze generatie makkelijk van baan verandert, als zij zich niet thuis of gehoord voelen binnen een organisatie.  Hoe kunnen we juist deze jonge generatie ondersteunen bij het vinden van de juiste werkplek?  

Wat tips om je te helpen: 

Werk met concrete doelen en vertrouw erop dat ze deze halen ​ 

Geef ze de vrijheid om het werk zelf in te richten en projecten op te pakken ​ 

Laat zien waar ze het voor doen en wat hun impact is ​ 

Laat ze leren door samen te werken met ervaren collega's ​ 

Stil hun honger naar ontwikkeling en laat weten dat je ze ziet ​ 

Creëer een goede werksfeer en besef dat er meer is dan werk ​ 

Zorg dat jouw organisatie een goede afspiegeling is van de maatschappij ​ 

Wees als leidinggevende authentiek en behandel iedereen gelijk ​ 

Communiceer online, wees transparant en kom snel tot de kern ​ 

Praat met ze. Met de intentie om ze te begrijpen. Neem hun eisen en wensen serieus! (Bron

2.) Employer Branding 

Naast goed generatiemanagement is ook employer branding een belangrijke kans binnen de huidige arbeidsmarkt. Employer Branding is het neerzetten van jouw bedrijf/organisatie als goede werkgever. Een sterke positie op de arbeidsmarkt begint bij een goede reputatie als werkgever. Een positieve (bedrijfs-)cultuur en heldere communicatie zijn belangrijk om talent aan te trekken en te behouden. Uit onderzoek blijkt dat 84% van de mensen die op zoek zijn naar een baan waarde hechten aan het imago van een bedrijf. Maar liefst 86% van de werknemers vindt de reputatie van een bedrijf belangrijk op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusie. Je als bedrijf/organisatie onderscheiden als een aantrekkelijke werkgever is dan ook een speerpunt voor 2024. Communiceer helder over de voordelen van werken bij jouw bedrijf, de werkculturen maak gebruik van een consistente sociale mediastrategie om je werkgeversmerk te versterken. Bied daarnaast ook een goede onboarding en begeleiding aan als mensen eenmaal gekozen hebben voor jouw organisatie. Het behouden van het talent wat je al binnen hebt verdiend ook aandacht binnen deze strategie. Tips over hoe je dit aanpakt lees je hier.  

Babbage ziet je zitten 

Babbage is het aantrekkelijkste netwerk voor marketing, communicatie en contentprofessionals. Wij bieden niet alleen interim professionals, maar ook projectmatige oplossingen die perfect aansluiten bij jouw behoeften! Dus kan je hulp gebruiken bij Employer Branding of arbeidsmarktcommunicatie? Neem dan nu contact op! 

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!