Babbage en Caldic: een corporate communicatieteam voor een wereldspeler

 Director Corporate Communication Birgit Kamp over de samenwerking tussen Caldic en Babbage Company

"Mijn hele communicatieteam is samengesteld uit Babbage professionals, zowel interim als vast."

Caldic is een groeiende, wereldwijde organisatie en creëert innovatieve en duurzame oplossingen voor de voedsel-, farmaceutische, persoonlijke verzorgings- en industriële formuleringsmarkten van de wereld. Het bedrijf werd meer dan 50 jaar geleden opgericht door Joop van Caldenborgh. De ondernemersgeest heeft Caldic in staat gesteld om de afgelopen decennia aanzienlijk te groeien, recent ook door enkele overnames. De organisatie is actief in Europa, Latijns-Amerika, Noord-Amerika en Azië-Pacific, met ruim 4.000 medewerkers. 

Birgit Kamp werkt sinds 2021 als Director Corporate Communication bij Caldic. In de afgelopen jaren heeft zij de enorme groei van Caldic van dichtbij meegemaakt. ‘Toen ik ruim twee jaar geleden begon, waren we vooral actief in Europa en Noord-Amerika,’ vertelt Birgit. ‘Nu zijn we actief in 43 landen en zijn we qua turnover verdrievoudigd van 1 miljard naar bijna 3 miljard.‘

Groei als organisatie en als team

Die enorme groei brengt ook uitdagingen met zich mee. ‘In 2021 was de corporate communicatie bij Caldic allesbehalve in beton gegoten. Er zat zelfs maar één iemand op deze afdeling,’ gaat Birgit verder. ‘De afgelopen twee jaar zijn we meer expertise gaan ontwikkelen. Ik ben in eerste instantie begonnen met de interne communicatiekanalen opzetten. Tegelijkertijd begon ik voor de externe communicatie met het ontwikkelen van een nieuwe website en een strategie voor de social mediakanalen, inclusief video en podcast.’

‘Niet alleen de organisatie heeft een ontwikkeling doorgemaakt, maar ook de inhoud van onze communicatiefuncties is veranderd. We vroegen ons af: wat zijn de deliverables van een communicatieafdeling? Die heb ik in de afgelopen twee jaar gedefinieerd en op basis daarvan nieuwe functies gecreëerd. Geleidelijk hebben we de verdeling gemaakt van één professional op externe communicatie en één iemand op interne communicatie. Ook daar heeft Babbage mij bij geholpen.’

Dynamiek en diversiteit

‘We zijn nu een global player geworden. Het gevolg is dat er informatie komt vanuit veel verschillende landen en continenten. Het is dus belangrijk dat we een divers team hebben met een internationale achtergrond, dat internationale stakeholders kan managen. Ik denk ook dat we als team zo het beste kunnen fungeren en bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.’
‘We zijn nu een multinational met Engels als corporate language, dus ook het team moet dat multiculturele karakter kunnen reflecteren. Met name qua nationaliteit. Ik ben al Nederlands, dus bij voorkeur zocht ik een native English speaker. Ik ben met Monique van Vliet in gesprek gegaan, onder andere vanwege de “Babbage Internationals”, een specifieke community van marketing- en communicatieprofessionals met een internationale achtergrond. Samen hebben we stappen gezet om het corporate communicatieteam te bouwen met diverse specialismen en verschillende achtergronden.’

Recruitmentpartner van een global player

Caldic en Babbage Company werken nu al meer dan 2 jaar samen, vooral op het gebied van werving & selectie van vaste functies. Het hele corporate communicatieteam van Caldic is samengesteld met de hulp van Babbage. 

‘We zijn weliswaar een wereldspeler, maar binnen HR hebben we een relatief klein team,’ legt Birgit uit. ‘Voor het corporate communicatieteam zochten we specialistische functies. Daarom zochten we een recruitmentpartner die én het netwerk heeft én begrijpt wat de gewenste competenties zijn voor de functie. Het schakelt voor ons veel sneller om de voorselectie te laten doen door een partner als Babbage. Anders moet je een eigen Corporate Recruitment in huis hebben en dat is niet het geval bij Caldic.’

‘Mijn hele team bestaat nu uit Babbage professionals. Dat zijn er de afgelopen jaren vier geweest. In het traject van acquireren en het omzetten van het merk van de overgenomen organisaties naar het Caldic Merk hadden we ook tijdelijk expertise in huis nodig op het gebied van brand management. Ook die rol hebben we door Babbage snel met een interim professional ingevuld. Er is ook een professional door omstandigheden redelijk snel vertrokken, maar intussen zijn er weer twee andere posities ingevuld. En niet alleen binnen Corporate Communicatie werken we met Babbage samen. Vorig jaar hebben we succesvol samengewerkt voor de werving van een Marketing Campaign Manager, de Oekraïense Kateryna Lopushanska in het marketing- en communicatieteam van Caldic Europa. Dat zijn dus bij elkaar een mooi aantal succesvolle matches!’ 

Positionering van de Caldic employer brand

De samenwerking met Babbage Company ervaart Birgit als zeer prettig. ‘Babbage kent ons al langer en kent zeker mijn teamsamenstelling goed, waardoor ze vrij snel kunnen schakelen. Ze hebben kennis van zaken en begrijpen in welke business we zitten.’

‘Een andere reden waarom dat helpt, is omdat Caldic niet bij iedereen bekend is,’ vervolgt Birgit. ‘We zitten in de B2B branche, dus niet aan de productiekant, noch aan de ingrediëntenkant. We zitten echt in wat ik noem de ‘distribution space’ die voor de meeste mensen onbekend. Dat is ook niet erg, want we hebben niet de behoefte om ons te profileren onder consumenten. Maar dat betekent wel dat je employer propositie ook niet bekend is. Daarom is het voor ons heel belangrijk dat Babbage ook een rol speelt om Caldic goed onder het voetlicht te brengen. Om het verhaal te vertellen en waarom het zo leuk, afwisselend en uitdagend is om bij zo’n interessante en groeiende partij te gaan werken.’

Bij iedere gezonde relatie zijn er ook weleens hobbels op de weg te vinden. Daar moet je samen uitkomen. ‘Na in relatief korte tijd vier succesvolle professionals geworven te hebben, had de laatste werving wat meer uitdagingen,’ vertelt Birgit. ‘De enorme krapte op de arbeidsmarkt en wat veranderingen in het Babbage team zorgden ervoor dat het proces wat langer duurde. Gelukkig is het proces uiteindelijk positief afgerond, zoals ik van Babbage gewend ben, en heeft het geresulteerd in een succesvolle aanvulling van mijn team.’

Duurzame partnership

Babbage Company investeert in duurzame partnerships. Door de lange samenwerking met Caldic, kennen we de organisatie goed en weten we bij Babbage waar de behoeften en de uitdagingen liggen. Dat helpt volgens Birgit enorm. ‘We hoeven onszelf niet iedere keer weer voor te stellen. Natuurlijk geven we aan wat we zoeken, maar Babbage kent ons al langer waardoor het proces veel sneller gaat. Ik neem Babbage mee in onze groei en hou hen op de hoogte van wat er speelt en waar we staan als organisatie. En Babbage kent de teamsamenstelling goed. Op basis daarvan kunnen ze veel sneller bepalen wat wel en niet zou passen in het team. En dat team is dankzij Babbage Company nu compleet.’

Testimonial Birgit Kamp, Director Corporate Communicatie bij Caldic

‘Storytelling en onze organisatie goed positioneren, dat kan Babbage Company als geen ander. Babbage werkt al lang met ons samen en dat helpt ons. Het versnelt het traject en zorgt ervoor dat ons verhaal op een positieve manier bij potentiële professionals gebracht wordt. We hebben het hele corporate communicatieteam neergezet met Babbage professionals.’
Babbage Company

Onze Businesspartners

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!