''Maatschappelijk relevant bezig zijn, dat vind ik het fijne aan de overheid''

Al ruim 25 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en content professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!

Deze keer in the spotlights: Ellen van der Klei, Communicatie Consultant bij Babbage Company en werd gedetacheerd als Communicatieadviseur (a.i.) bij Gemeente Amsterdam.

"Door Babbage maakte ik de stap terug naar een functie bij de overheid"

Communicatieadviseur Ellen van der Klei (62) werkte via Babbage Company als Communicatie Consultant en werd gedetacheerd als interne communicatieadviseur bij de gemeente Amsterdam. “Eigenlijk ben ik zzp’er, maar ik wilde graag voor de gemeente Amsterdam werken.”

“Ik heb 25 jaar in Amsterdam gewoond en wilde graag weer in de stad werken. Ik werkte bij een klein commercieel bedrijf en wilde weer terug naar overheidscommunicatie. Babbage heeft me geholpen om de overstap terug te maken naar een functie bij de overheid dor met me te kijken welke functies wel en ook welke functies beslist niet geschikt voor me waren om weer terug in te stappen.” Hierbij kon ze aan de slag bij Bijzondere Projecten van de gemeente Amsterdam. Bijzondere Projecten is ontstaan vanuit het programma voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn en is verantwoordelijk voor grootstedelijke infrastructurele projecten als de uitbreiding van de tramlijn naar Uithoorn, het aanleggen van wegtunnels en de energietransitie.

Mijzelf opnieuw uitvinden

Ellen vertelt dat Bijzondere Projecten door een aantal reorganisaties is gegaan, waarbij verschillende onderdelen zijn afgesplitst en de organisatie zich hieruit opnieuw heeft moeten uitvinden. Daarbij hoorde een nieuwe naam, maar ook een nieuw verhaal: wie zijn we, hoe werken we en hoe communiceren we dat? “Bij dat proces ben ik nauw betrokken geweest. Hoe dat eraan toe ging was een erg leuk traject. Samen met een extern bureau en medewerkers van alle afdelingen kwamen we samen tot één goed verhaal. Dat verhaal visualiseerden we met nieuwsberichten op intranet, nieuwsbrieven en georganiseerde bijeenkomsten."

Maatschappelijk relevant

“Verder werkte ik aan de energietransitie van Amsterdam in het project Energie voor de Stad. Ik woon sinds mijn verhuizing in een oude woning die we helemaal duurzaam hebben verbouwd. Dat ik een steentje bij heb mogen dragen aan de grote energietransitie in de stad Amsterdam, vond ik erg mooi.” Het fijne aan de overheid vindt Ellen de maatschappelijke relevantie. Er is ook veel vakkennis aanwezig en je kan altijd bij je collega’s terecht als je een vraag hebt. Er werd rekening gehouden met inclusie en er was veel aandacht voor de behoeften van de medewerkers.

Route naar zzp’er

“Ik ben ooit in het vak terechtgekomen via de hbo-opleiding Toerisme en Recreatie, waarbinnen ik de specialisatie pr en voorlichting heb gedaan. Die heb ik daarna aangevuld met de opleidingen Nima A en B en communicatie C. Zo heb ik acht jaar in de marketing gewerkt, bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. Daarna heb ik de switch gemaakt naar de overheid, waar ik begon bij het Ministerie van Verkeer & Waterstaat en daarna terechtkwam bij Rijkswaterstaat.” Ellen vertelt dat ze dus lang een vaste baan heeft gehad, maar eigenlijk meer afwisseling wilde. Daarom is ze als zzp’er verder gaan werken. "Dat was in het begin wel wat spannend natuurlijk, maar als eerste opdracht begon ik bij Rijkswaterstaat, waar ik bekend was. En ik had de eerste twee jaar zekerheid, dat was prettig. En daarna merk je: als je goede ervaring opbouwt, kom je vanzelf wel weer aan een nieuwe opdracht.”

Heerlijk zzp’er

Ellen geeft aan dat ze eigenlijk niet veel moeite heeft met de onzekerheid van zzp’er zijn. “Ik vind het fijn om er soms even een paar maanden tussenuit te gaan. Na mijn opleiding heb ik ook een paar jaar gereisd. Ik vind het een goede vorm tussen helemaal onafhankelijk ondernemer zijn en in vaste dienst zijn.” 

Grenzen aangeven

Ellen vindt het soms uitdagend om als zestig plusser aan een hele nieuw opdracht te beginnen. “De technische ontwikkelingen in het communicatievak gaan heel snel. Als je dan in een uitvoerende functie zit, moet je goed je grenzen aangeven.” Een voorbeeld hiervan was toen ze net bij de gemeente Amsterdam begon, hier moest ze een hybride bijeenkomst opzetten. Zelf had ze dit nog nooit gedaan en de verwachtingen van anderen waren hoog. "Het is altijd belangrijk om grenzen aan te geven. Natuurlijk is het leuk om lang door te blijven werken op interimbasis, maar onderzoek wel goed bij jezelf: waar ben ik goed in, wat vind ik leuk en waar wil ik de laatste jaren van mijn werkende leven nog mijn energie in steken? Als het niet jouw interesse heeft, laat het dan aan je voorbijgaan. De bijeenkomsten voor Communicatie Consultants, die door Babbage Company worden georganiseerd, waren hierbij erg nuttig.”

Als haar opdracht bij de gemeente Amsterdam afgelopen is, weet ze nog niet wat ze daarna gaat doen. “Ik ben blij dat ik samen met collega’s de organisatie qua communicatie door een bepaalde periode heb geloodst. Ik heb daar zelf ook veel van geleerd. Het is nu een goed moment om het stokje over te geven aan een ander.”

Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar een mooie next step. Solliciteer nu!
Lees meer verhalen uit de serie Professional in the Spotlights, zoals van Anna ter Schegget, Content Coördinator, Communicatieadviseur en Redacteur bij Babbage Company.
Of check het verhaal van Marieke Hendrix, Communicatie Consultant via Babbage Company.
Blijf up-to-date

Blogs en nieuws

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!