"Ik dacht: he, vragen ze mij nu of ik hier voor hen wil komen werken?"
Senior communicatiestrateeg in verandercommunicatie Marieke Hendrix (52) werkt via Babbage Company als Communicatie Consultant en wordt gedetacheerd als communicatiestrateeg. Ze nam daarmee afscheid van meer dan 10 jaar ZZP’er schap. Marieke: “alleen ga je sneller, maar samen kom je echt verder.”
“Ik kende Babbage al een paar jaar. Voor mij als ZZP’er was het een soort stuivertje wisselen tussen Babbage en andere bureaus. Vaak zag ik dezelfde opdrachten terugkomen bij de verschillende bureaus. Dan werkte ik via de een, dan weer via de ander.
Met de jaren is het werk als communicatiestrateeg enorm veranderd. Meer en meer zag ik de afstand groeien tussen mijn kennis en kunde die ik als interimmer mee bracht en de kennis en kunde in de vaste teams van organisaties waarin ik aan de slag ging. De razendsnelle veranderingen in marktomstandigheden, polarisering, digitale transformatie zijn daar echt debet aan, denk ik. Als interimmer en ZZP’er weet je dat je je eigen kennis en kunde op peil moet houden en vanuit mijn ondernemingsgeest en nieuwsgierigheid doe ik dat. Alleen miste ik wel steeds meer een team van gelijkgestemden om door te blijven groeien.”
Permanente verandering
“Ik merkte steeds meer dat ik als solist opereerde in communicatieteams door mijn eigen brede ervaring. Door mijn vrijheid als ZZP’er heb ik zoveel dingen gedaan: van uitvoering tot projectleiding en strategie. Ik ben nieuwsgierig, dus als ik iets niet weet, leer ik dat. Zo ben ik in de loop van tijd van verslaggever verandert in een communicatiecoach en adviseur in verandercommunicatie. Als medewerker zit je vaak ergens langer, maar als zzp’er heb je iedere keer weer een frisse blik.
Solist in een team
“Ik knoop regelmatig dingen aan elkaar omdat ik denk dat daar behoefte aan is en probeer al met een oplossing te komen voordat de vraag gesteld is. Zo heb ik een eigen methode ontwikkeld om bedrijven en organisaties te helpen zien waar ze echt voor staan. Welke blokkades staan in de weg en welke actie is nodig om echt vanuit collectieve waarden samen actie te nemen om de gedroomde toekomst te realiseren?
Doordat verandercommunicatie een nieuw vakgebied in communicatie is, ben ik vaak de enige in het team. Dat vond ik steeds lastiger worden. Babbage vroeg of ik niet bij hen in dienst wilde komen, juist door die brede ervaring.”
Vast en gedetacheerd
“Het eerste gesprek bij Babbage voelde helemaal niet als een sollicitatiegesprek. Het was meer een feest van herkenning. Bij Babbage snappen ze dat communicatie belangrijk is en meer dan een ‘moetje.’ Bij Babbage Company is veel ambitie, maar ook een flinke dosis realiteitszin en een informele sfeer. Vrijheid is voor mij heel belangrijk, want als strateeg moet je juist uit kunnen zoomen en oplossingen kunnen zien en implementeren, die losstaan van de gebaande paden als die niet meer werken. Dat is je toegevoegde waarde. Die houding is er ook binnen Babbage. Delen om te leren. Detacheren in vaste dienst, zodat je samen kan bouwen aan de waarde die communicatie kan hebben.”
Kennis doorgeven
“Al snel bleek er bij Babbage behoefte te zijn om de kennis en kunde die je bij opdrachtgevers brengt, ook aan elkaar door te geven. Toen mij werd gevraagd of ik interesse had om de intervisie in de poule van vaste communicatieadviseurs samen met een collega senior communicatieadviseur op te zetten, zei ik al gauw ja. Kennis en kunde doorgeven is belangrijk om een instrument om te bouwen tot intern eigenaarschap en veranderbereidheid om daadwerkelijk de toekomst van organisaties te helpen plaveien.”
Gemeente Den Haag of toch Belastingdienst?
“Babbage denkt écht met je mee over een volgende opdracht. Ook dat is heel anders dan ik gewend ben. Opdrachten moest ik zelf binnenhalen, maar dat ging vaak via wisselende bureaus en wisselende contactpersonen. Nu zie ik echt al verschil met ZZP’er schap. Er wordt echt meegedacht en ik kan ook zelf bepalen hoe en wat. Als oud-journalist stap ik graag elke keer in een andere wereld en van weerstand of afwijking van het normale lig ik niet wakker, want dan is er ook echt wat te doen.”
3 tips uit ervaring
“Ik vind het steeds leuker om mijn eigen kennis en ervaring door te geven. Ook om anderen te helpen vervelende leerlessen te voorkomen. Ik geef je 3 tips mee: als mensen zich voor lastige keuzes gesteld zien, gaan ze altijd voor de weg van de minste weerstand. Dat is dus de kortste weg naar de beloning die ze zoeken. Denk maar aan Facebook en de ‘like’. Liever posten we iets op social media dan dat we echt langsgaan bij iedereen waar we een band mee willen. De tweede tip: als we iets als complex ervaren gaan we voor wat past bij onze overtuigingen en doen we echt geen objectief onderzoek. Denk maar aan de review-sites; Tripadvisor en Google wijzen ons de weg en dat vinden we prima. En de derde: we gaan voor wat we niet hebben, maar zouden willen hebben. Daarmee bedoel ik; we willen herhaling, maar in een betere versie van wat we hebben. Daarom lijken die iPhones en Samsung Galaxy’s zo ontzettend op elkaar en krijgen ze elke keer meer camera’s en functies.
Potentieel
“Ik hoop dat ik later mag zeggen dat ik heb bijgedragen aan het ontsluiten van menselijk potentieel in organisaties. Of dat nou klein is of groot, dat is mijn drijfveer. Veel organisaties stranden in een soort van middelmatigheid omdat medewerkers de ruimte niet krijgen om echt verantwoordelijkheid te nemen of omdat verantwoordelijkheid uit de weg wordt gegaan uit angst voor de gevolgen. Als je denkt dat iets een bedreiging is voor je, wordt het dat ook. Het omgekeerde geldt ook: zie je iets als een kans, dan is de kans ook groot dat het een kans wordt. Een goede employee journey van onboarding tot en met ontslag is daarom ontzettend belangrijk. Eigenaarschap krijg je niet vanzelf en daar hoop ik mijn steentje aan bij te kunnen dragen. Deze tijd is zo veranderlijk dat je juist creativiteit nodig hebt om wendbaar en flexibel te zijn. Geloof dus echt in je eigen potentieel.”